TABUNG ZJ

Sunday, November 23, 2014

Tempoh Berpantang Selepas Keguguran

Alhamdulillah sudah 5 hari cik mai berpantang..sebenonyer konfius jugak baper hari tempoh pantang lepas gugur ni..hihi..dok la mengoogle..macam-macam jawapan yang telah ditemui..pilih ajer...ada yang cakap 14 hari,30 hari,44 hari,100 hari...banyak kan..hihi...

Mak mertua cik mai suruh berpantang selama 30 hari...demi menjaga kesihatan diri ku turutkan pantang selama itu...kena pantang makan dan bersama pun tidak boleh yer...sabo, tunggu hari ke 31 ye encik asben yang disayangi :)

Cara berpantang cik mai simple aje..maklumlah berpantang sendiri...memandangkan emak mertua tidak sihat,cik mai tak mau susahkan beliau...tapi emak mertua da bagitau lah cara dan makanan yang boleh cik mai makan...

Menu - ikan bakar dan nasi panas (en.asben beli ikan selar)..oklah hari-hari makan menu ni...tak boleh makan dengan lada hitam atau halia sebab masa berpantang selepas gugur kita tidak boleh terlalu panas sejuk pon tak boleh tau...

Mandi - air rebusan serai wangi,daun lengkuas (nasib baik cik mai memang tanam benda ni kat kebun kecik cik mai,jadik petik ajer dan rebus)..kena mandi selama sebulan..

Bertungku & berurut - mak mertua cik mai cakap tidak perlu..so i follow aje...

Minyak angin - Cik mai rasa macam banyak angin aje jadi cik mai lumur minyak kayu merah satu badan...(sedap panas je badan..hangat pijo kata orang perak)...kat sendi-sendi dan tulang belakang cik mai sapu Counterpain...memang berangin...kat perut pulak sapu krim Felinna (nak slimkan perut kikiki)....memang best....

Wajib berstokin dan baju lengan panjang - aduh ni yang paling tak tahan..cuaca panas pakai plak camni...sabo jela...pakai kipas ajer aircond tak boleh..huhu

Biskut & milo & kopi - time petang atau time lapo cik mai makan ni ajer..(lapo je perut ni..entah kenapa..dah makan pun lapo lagi rasa dah baca Bismillah hihi..)

Itu je cara cik mai berpantang...thanks to my MIL n maksu..kerana banyak bagi tips untuk berpantang ni..InsyaAllah cik mai akan berpantang dengan baik...

Last but not least, special thanks to my love a.k.a en.asben( dia bukan baca pun blog cik mai ni hihi)...bangun pagi rebus air untuk mama mandi, bakar ikan..siapkan semua untuk mama sebelum pergi kerja....balik kerja rebus air mandi balik,masak nasi..bakar ikan..make sure mama makan before pukul 7pm..masak pulak untuk papa dan Zameer...penat kan..hihi..tapi takde merungut...terima kasih banyak-banyak... :)

Syukur pada Allah..semoga Allah memberkati semua yang mendoakan cik mai dan yang banyak bantu cik mai sepanjang tempoh ini...Amin...

3 comments:

Momma AA said...

take care mai... untung ada suami yang penyayang.. hihi...

Sakila Rani said...

salam perkenalan

http://mamasihatcantik.blogspot.com/

seronok baca blog awak..ada masa jenguk blog kite ye..baru2 blaja berblog :)

Myra Jay said...

Bila kita ikut berpantang dengan baik insyaaAllah badan akan sihat..
Apapun cik Mai moga ujian ni ada hikmahnya.