TABUNG ZJ

Wednesday, November 2, 2011

Jom Kitar Semula!

Malam nie cik mai tengok TV3..siaran 360...bebe zameer memang la happy sangat..sebabnye....ada LORI SAMPAH..bebe zameer kan suka sangat ngan lori sampah..memang dia tengok betol betol la siaran 360 tue...sambil mulut "Wow lori sampah..Sampah busuk..banyaknye sampah..." adoi la anak mama sorang nie....minat bebenor la dia ngan lori sampah....takpe mungkin besar nanti bebe zameer boleh bukak syarikat sisa pepejal atau syarikat kitar semula...

 lori sampah feveret bebe zameer

Cik mai rasa kita sebagai rakyat malaysia patut mula dah kitar semula barangan yang kita nak buang...kalau boleh jangan campur sampah yang harian kita dengan barangan yang boleh dikitar semula..tadi 360 tunjuk tempat pembuangan sampah,..memang sangat penuh,pastu pekerja tak berapa ramai nak asingkan sampah yang nak dilupuskan dan sampah yang boleh dikitar semula....tapi pekerja tu tak tutup hidung dorang la..agaknya da lali ngan bau sampah ke dorang nie ek?...

Pastu sempat la jugak 360 pegi kat rumah kediaman yang penduduknye membuang sampah merata...memang agak menyedihkan...yelah kalau dorang buang sampah merata, menyusahkan orang lain juga..
1.pemandangan yang tak besh..
2.Bau bauan yang kureng ...

Korang tahu ke ape itu kitar semula?..meh cik mai citer cket...Kitar semula ialah proses mengolah semula bahan buangan untuk menghasilkan barangan yang baru. Kitar semula mengurangkan bahan buangan, mengurangkan penggunaan bahan mentah baru, mengurangkan penggunaan tenaga, mengurangkan pencemaran udara (dari pembakaran), dan pencemaran air (dari tapak perlupusan) dan mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau berbanding penghasilan barang baru dari bahan mentah.[1][2] Kitar semula adalah komponen utama bagi pengurusan bahan buangan moden dan komponen ketiga bagi "Pengurangan pembaziran, Guna semula, Kitar semula" hieraki buangan...cik mai ceduk dari wikipedia...

P/S- agak2 ada tak kek bentuk lori sampah??..untuk bufday zameer..ahakkksss...

No comments: