Saturday, October 22, 2011

Tips ; Berpantang

Kali nie cik mai nak kongsi pasal menu dan aktiviti berpantang cik mai...cik mai di jaga oleh mak mertua cik mai semasa berpantang...jadi segala barang adalah diimport dari Kelantan..hehe....

Menu Semasa Berpantang
Nasi Panas
Ikan bakar
Sayur sawi letak halia dan kunyit
lada hitam
air kopi pekat

hehe..ini la senarai makanan cik mai semasa berpantang....makan 3 kali sehari, pagi sekali,tengahari pastu petang kul 6 dah kena makan.

Aktiviti Semasa Berpantang
Bangun pagi (xboleh tido da pastu takut muka sembab,tp cik mai ada gak TERtido)
Mandi (Air akar kayu yang diimport dari kelantan dan perak...selama 30 ari cik mai mandi air daun nie..air panas lak tu, xyah pakai sabun..bersih, wangi dan lembut je badan)
Layan baby
Bertungku dan berurut
Pastu berehat...hehehe...xda wat ape2 layan anak je...

Mak mertua cik mai bagi cik mai minum air kayu sepang yang direbus ngan manjakani..memang berkesan untuk luka selepas bersalin..rupa kayu sepang cam kat bawah nie....


untuk lebih lanjut boleh baca kat sini  KAYU SEPANG

Untuk mandi tue cik mai xtau ape yang nama herba yang digunakan..yang penting ada serai wangi...hehehehe

p/s - teringat masa pantang...boleh je kurus walau makan 3 kali sehari..skg nie xmakan pon gemok..adoyai.......

1 comment:

Myra Jay said...

1st time dengaq mandi akaq kayu nie :)

Nanti kalau myra dah bersalin nak kena refer Cik Mai la :)


**Bila nak mai Penang?? Sowi tak sempat post entry psl tempat menarik kat Penang ni :)

Best Friend sudah mari

setahun 4 bulan .