TABUNG ZJ

Wednesday, August 24, 2011

Raya Di Kelantan

Ha..kali nie cik mai nak citer la sikit pengalaman beraya pertama kali di Kelantan....Cik mai sekali lagik terkena kejutan budaya kerana di sana tiada LEMANG,RENDANG,KETUPAT,KUAH KACANG,..ce korang bayangkan..hari raya tanpa makanan itu suma...cik mai mmg terkejut...dan rasa nak nanges...rasa macam dan2 itu jugak nak balik Perak..yela, kat Perak suma benda tue adalah wajib...tambah lagi ngan rendang tok bagai..huhu....

Kat kelantan (umah MIL) cik mai dorang ada wat ketupat tapi manis punya la....and dorang buat tapai..itu adalah makan wajib cik mai tengok asal g raya umah orang je ada tapai..korang tau ke tapai tu cmne?..jap cik mai paste kan cikit gambo tapai...punya la susah nak wat tapai nie ..nak bungkus dia cik mai memang fail..tapi dapat la jugak buat walaupon huduh giler yang cik mai buat..hehehe..tapi tang balut ketupat memang cik mai larik..langsung xboleh...APE PON XBOLEH..hehe

ini adalah tapai

tapi cik mai memang sayang ngan MIL cik mai..dia sanggup wat rendang untuk menantu dia nie..hehehe..walaupon manis tapi sedap...Tima kasih Mek kerana melayan karenah menantu mu nie yang sengal...da la masa tue cik mai mana la reti masak rendang suma nie...TAPI xpe, insyallah...tahun depan punya raya cik mai da mahir wat,...sebab cik mai da belajar masak rendang ngan babysitter zameer....hehe...akan cik mai tunjuk kehebatan masa tue...hehe

Itulah kawan2..bila da kawen nie baru cik mai tahu kita memang kena banyak belajar...nak2 kalau macam berbeza negeri...memang akan ada banyak benda baru...xpe2..baru 2 tahun lebih cik mai dalam proses pembelajaran lagi....yang penting dapat juga merasa suasana kampung...kampung cik mai bukan macam kampung lagi..da maju..suma nak dibangunkan.....

p/s - baru perasan, da 2 kali beraya bersama sejak kawen tapi satu gambo pon xpenah amik masa raya,..en asben la payah bona nak amik gambo..bajet ensem la tue...huhu


No comments: