TABUNG ZJ

Friday, August 26, 2011

Selamat Hari Raya!



p/s - gambo raya xpenah amik...hehehe..so gambo nie je yang ada...

Ooooo...Balik Kampung

Hari nie memang da sunyi sopi da opis cik mai nie...suma da pakat2 balik kampung....kebanyakan kat department cik mai nie orang utara...hehehe....selamat beraya suma....memandu dengan cermat ingatla orang yang tersayang....(dalam hati sedey bangat,..lamanya nak tggu ari isnin nak lik kampung..nape la cik asben kena kije ari senin..lalalala)..

kawan2 blogger korang cuti bile?

Thursday, August 25, 2011

Berita Harian Online | PLUS perkenal jadual perjalanan sempena Aidilfitri, kemerdekaan

Berita Harian Online | PLUS perkenal jadual perjalanan sempena Aidilfitri, kemerdekaan


2011/08/25

  NOORIZAH    bersama  Pengurus Jualan Kebangsaan RedBull, Eng Swe Peng  menunjukkan minuman Redbull yang akan diberikan kepada pengguna lebuh raya secara percuma di setiap Pit Stop  ditentukan pada sidang media  sistem perjalanan pada musim perayaan ini di Persada PLUS Subang.
NOORIZAH bersama Pengurus Jualan Kebangsaan RedBull, Eng Swe Peng menunjukkan minuman Redbull yang akan diberikan kepada pengguna lebuh raya secara percuma di setiap Pit Stop ditentukan pada sidang media sistem perjalanan pada musim perayaan ini di Persada PLUS Subang.
PETALING JAYA: PLUS Expressways Bhd (PLUS) memperkenalkan jadual perjalanan dengan membahagikan kenderaan bernombor pendaftaran berakhir dengan nombor ganjil dan genap bagi melancarkan perjalanan di lebuh raya sempena musim cuti Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan.

Pengarah Urusan PLUS Datuk Noorizah Abdul Hamid, berkata langkah itu bertujuan memisahkan kumpulan pengguna lebuh raya dari utara dan selatan termasuk mereka ingin pulang berhari raya pada saat-saat akhir menuju ke Lembah Klang dari 1 hingga 4 September ini.
“Pengguna lebuh raya dari utara dan selatan yang akan kembali ke ibu kota pada 1 hingga 4 September dinasihatkan memasuki lebuh raya setiap jam genap sebelum 12 tengah hari iaitu 8 pagi dan 10 pagi bagi kenderaan bernombor pendaftaran berakhir dengan nombor genap.
“Bagi kenderaan bernombor pendaftaran berakhir dengan nombor ganjil disarankan menggunakan lebuh raya pada setiap jam ganjil sebelum 12 tengah hari iaitu pada 9 pagi dan 11 pagi,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Noorizah berkata, bagi semua kenderaan dicadangkan waktu yang sesuai untuk memasuki lebuh raya sebelum 8 pagi dan selepas 6 petang bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas bagi ketiga-tiga hari itu.

Beliau menasihatkan pengguna Lebuh Raya Utara-Selatan supaya mengikuti Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) yang disediakan.

Jadual perjalanan yang dicadangkan untuk pengguna dari Lembah Klang ke utara dari Sabtu hingga Isnin ini iaitu :
  • Perlis, Kedah dan Pulau Pinang ialah sebelum jam 12 tengah hari;
  • Taiping, Kuala Kangsar dan Changkat Jering antara 12 tengah hari hingga 3 petang;
  • Ipoh, Simpang Pulai dan Gopeng antara pukul 3 dan 6 petang;
  • Tapah, Bidor, Slim River dan Tanjung Malim selepas 6 petang.


Bagi perjalanan dari selatan pula jadual yang dicadangkan bagi Johor ialah:

  • Skudai, Johor Baharu, Senai dan Kulai sebelum 10 pagi;
  • Ayer Hitam, Yong Peng dan Tangkak antara 10 pagi dan 1 petang;
  • Melaka melalui Ayer Keroh antara 1 petang hingga 3 petang;
  • Tampin dan Alor Gajah melalui Simpang Ampat antara 3 hingga 6 petang;
  • Senawang, Port Dickson dan Seremban selepas 6 petang.


PLUS juga memperkenalkan jadual perjalanan bagi pengguna lebuh raya dari utara yang ingin pulang ke Kuala Kangsar dan Ipoh serta dari Ipoh menuju ke Tapah, Bidor, Slim River dan Tanjung Malim pada 1 hingga 4 September ini.

l Dari Perlis, Kedah dan Pulau Pinang melalui Juru serta Changkat Jering dan Taiping ke Kuala Kangsar dan Ipoh antara 1 hingga 6 petang;

l Ipoh, Simpang Ampat dan Gopeng ke Tapah, Bidor, Slim River dan Tanjung Malim antara 4 hingga 6 petang.

l Dari Melaka melalui Ayer Keroh, Alor Gajah dan Tampin melalui Simpang Ampat ke Senawang, Port Dickson dan Seremban antara 4 petang dan 6 petang.

Noorizah berkata, ketika perayaan Aidilfitri tahun lalu, 50 peratus pengguna lebuh raya mengikuti jadual TTA yang dikeluarkan oleh PLUS bagi membantu mengurangkan kesesakan di lebuh raya sejak diperkenalkan 2007.

PLUS menjangka jumlah trafik di lebuh raya di Lebuh Raya Utara-Selatan akan meningkat 30 peratus kepada 1.4 juta kenderaan sehari pada waktu puncak berbanding 1.1 juta kenderaan pada hari biasa.

Noorizah berkata, seramai 3,000 kakitangan PLUS dan 430 anggota polis, Jabatan Pertahanan Awam, St Johns Ambulans dan Persatuan Bulan Sabit Merah ditempatkan di plaza tol dan Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) sepanjang lebuh raya manakala 159 pasukan PLUSRonda akan membuat rondaan selama 24 jam sehari selain lebih 1,000 kaunter tol dibuka untuk memudahkan urusan pembayaran tol.

Pegawai Turus Penguat kuasa Polis Diraja Malaysia (PDRM) Superintendan Hamzah Ahmad, yang turut hadir pada sidang media itu, berkata lebih 300 anggota polis ditempatkan di kawasan terpilih mulai semalam hingga 6 September bagi mengawasi keadaan lalu lintas.

Orang ramai boleh mendapatkan maklumat trafik terkini di lebuh raya PLUS menerusi talian bebas tol PLUSLine di 1800-88-0000 dan laman Twitter di www.twitter.com/plustrafik.

*Lihat jadual cadangan waktu perjalanan Lebuhraya PLUS sempena cuti Aidilfitri dan Kemerdekaan di lamanFacebook Berita Harian.

P/S - harap2 xjem la jalan..cik mai akan ikut waktu yang ditetapkan..cewah.....so cik mai kena amik waktu genap...hehe

Tahukah Anda?

Semalam adalah hari gaji..huhu..tetapi hari gaji semalam bersamaan hari membayar hutang biskut raya (order xhengat)...kerepek2 dan bayar utang2..tinggal je baper sen kat poket cik mai nanti...sedey kan?..duit macam air la skang..da la gaji kecik,..kalau nak di buat perbandingan tahun lepas dan tahun nie harga barang naik mendadak!...gaji xnaek banyak mana pon....

Nasib baik la duit bonus ari tu..memang cik mai da siap2 kira untuk duit raya dan perbelanjaan untuk raya..xda la semput sangat..hehehe....

P/s - ingat nak buat bisnes online la nnt nak cari side income...tapi cik mai bukan reti meniaga..hehehe..

Wednesday, August 24, 2011

Taada.....Vitamin..

Hehe....tadi cik mai pegi beli vitamin untuk zameer..harap dia nak makan la...n harap2 selera makan dia akan bertambah....


p/s - xbest la tgk bebe mama badan cekeding je...huhuhu

Raya Di Kelantan

Ha..kali nie cik mai nak citer la sikit pengalaman beraya pertama kali di Kelantan....Cik mai sekali lagik terkena kejutan budaya kerana di sana tiada LEMANG,RENDANG,KETUPAT,KUAH KACANG,..ce korang bayangkan..hari raya tanpa makanan itu suma...cik mai mmg terkejut...dan rasa nak nanges...rasa macam dan2 itu jugak nak balik Perak..yela, kat Perak suma benda tue adalah wajib...tambah lagi ngan rendang tok bagai..huhu....

Kat kelantan (umah MIL) cik mai dorang ada wat ketupat tapi manis punya la....and dorang buat tapai..itu adalah makan wajib cik mai tengok asal g raya umah orang je ada tapai..korang tau ke tapai tu cmne?..jap cik mai paste kan cikit gambo tapai...punya la susah nak wat tapai nie ..nak bungkus dia cik mai memang fail..tapi dapat la jugak buat walaupon huduh giler yang cik mai buat..hehehe..tapi tang balut ketupat memang cik mai larik..langsung xboleh...APE PON XBOLEH..hehe

ini adalah tapai

tapi cik mai memang sayang ngan MIL cik mai..dia sanggup wat rendang untuk menantu dia nie..hehehe..walaupon manis tapi sedap...Tima kasih Mek kerana melayan karenah menantu mu nie yang sengal...da la masa tue cik mai mana la reti masak rendang suma nie...TAPI xpe, insyallah...tahun depan punya raya cik mai da mahir wat,...sebab cik mai da belajar masak rendang ngan babysitter zameer....hehe...akan cik mai tunjuk kehebatan masa tue...hehe

Itulah kawan2..bila da kawen nie baru cik mai tahu kita memang kena banyak belajar...nak2 kalau macam berbeza negeri...memang akan ada banyak benda baru...xpe2..baru 2 tahun lebih cik mai dalam proses pembelajaran lagi....yang penting dapat juga merasa suasana kampung...kampung cik mai bukan macam kampung lagi..da maju..suma nak dibangunkan.....

p/s - baru perasan, da 2 kali beraya bersama sejak kawen tapi satu gambo pon xpenah amik masa raya,..en asben la payah bona nak amik gambo..bajet ensem la tue...huhu


Berjaya Berbuka Cara Kelantan

Cik mai berjaya berbuka cara kelantan,hehe..ini adalah kerana tahun lepas masa lik beraya di kelantan..maklum la first time lik raya sana...cik mai memang culture shock..haha..dorang berbuka ngan manisan dulu, pastu lepas solat terawih baru dorang makan nasik...erk...ce korang bayangkan....cik mai yang 20lebih tahun idup nie da biasa buka je terus makan nasik tibe2 je dapat stail cmni...huwaaa..mau nages je time tue......

Tapi nasib baik MIL cik mai faham dia suh cik mai makan dulu...so en asben pon makan skali...hehe..kalau x mau pingsan wooo..mana la cik mai biasa cmtu kan...

Puasa kali nie, memang cik mai praktik kan stail buka makan manisan dulu pastu pas solat isya' atau tgu en asben lik terawih baru cik mai makan nasik....memang berjaya kontrol..lagipon xdala terlalu kenyang sangat biler nak semayang..kalau makan nasik kang pas makan je jadik ular sawa..mata pon kecik je....hehehe...cuma satu je la, biler buka makan manisan..cik mai da kenyang...kesudahannya memang xmakan nasik...baper kali je cik mai makan nasi dalam bulan posa nie...sebab tgu en asben lik solat terwaih lmbat..kdg2 kul 11,..cik mai da selamat tinggal di buai mimpi..huhu..sahur pon bangun minum air je.....Tapi,..x jugak kurus...pelik kan?...

p/s - sekian shaja citer cik mai...hehe..pasni nak wat entry first time raya kat kelantan pulak...

Tuesday, August 23, 2011

Minggu Lemau

Tajuk pon ntah ape2 hehe...bukan ape minggu nie cik mai mcm xda mood nak g kije..duk la menghitung hari nak lik kampung..hehe..tp ada lagi 7 hari nak balik kg..rasa mcm lama je lagik..byk projek nak dibuat kat kg tu....biasala orang pompuan..sopin sopin dan sopin....lagi satu kalu nak g saloon pon cik mai g kat kg je..kat kl nie mahei....double dari harge yang kita boleh dapat kat kg..so bek jimat gunting rambut n kasi treatment kt saloon kesukaan di kg...

Raya nie xtaula dapat g jalan umah kengkawan kat kg...masalahnye bile da berjumpa ngan sepupu sepapat, cik mai jadi malas nak kuar..kitorang lagik suka bergosip n memakan kuih2 raya..sambil menanti ketibaan tetamu...yelah kitorang pon nak jumpa pon payah...setahun skali jerk...Tapi umah opah cik mai nie mmg 'wanted' sikit ...orang mmg suka datang...sedara kami yang ramai pasti akan singgah kat umah opah punya, even sedar mara sebalah arwah atuk pon ada datang...dorang nak menziarahi opah juga walaupon atuk da xda.....

Raya tahun nie xdapat nak mengelat la plak..dulu masa 2009 cik mai dapat la mengelat..pasal mengandung..xyah wat kije dapur, tahun nie pasti bertapa kat dapur punya...aduh fail btol la kije2 dapur nie...xminat mak..huhuhu.....

p/s - kan best kalu dapat duit raya..ada sape2 nak bagi cik mai x?

Monday, August 22, 2011

Zameer Terkini

Bebe mama nie semakin kurus...mana tidaknya, nasi xmau makan...minum susu  kuat...camne la nak bertambah berat badan...teringat masa dia baby...gebu je...skg nie...tulang je lebih..huhuhu...

Friday, August 19, 2011

Perangai orang

Cik mai nak citer cikit la pasal pagi tadi...kejadian nie berlaku dalam tren..cik mai marah betul kalau orang tue nak turun kat satu stesen pastu tolak2 orang...dey!..orang lain pon nak turun jugak xda la sampai tolak orang...pagi2 da kena maki hamun cik mai (dalam hati je)...

tu blom citer attitude yang xnak bagi orang mengandung dodok (ayat zameer), dorang kadang2 wat selamba je aka wat2 xnampak...alahai macam2 la perangai orang nie...tapi cik mai memang tabik la ngan orang yg prihatin...hehe...

Kalau citer pasal dalam tren nie macam2 hal yang cik mai penah alami...yang best x best...tp nak wat cmno tu je pengangkutan ke opis...huhuhu...nak bawak keta parking nan ado....

p/s - pagi nie duty usherer, sakit kaki cik mai berdiri lama....huhu..sat lagi nak g Jalan TAR..sopin time....hehehe...

Wednesday, August 17, 2011

Duit Raya

Korang da tukar duit raya ke?....cik mai suda..hehe..siap da masuk dalam sampul...excited kan..tp mood raya masih blom mari..camno?....

p/s - cmne nak panggil mood raya nie dtg pada cik mai?...barang2 nak raya suma da ready n order....

Tuesday, August 16, 2011

Yeay..da nak masuk belajar balik...

Kawan2 yang belajar kat UITM..jom cek jadual anda..EPJJ je....klik SINI

Jom register kawan2..hehe..sem nie nak amik 5 subjek lagik..lalalala...so start bulan ni sampai bln 12 cik mai sangat bz...
harap maklum....huhu...

Aiyak..kat area Uma Cik Mai nie..


Ah long dibunuh pemilik pusat karaoke

16/08/2011 3:42am



PETALING JAYA 16 Ogos - Seorang lelaki dipercayai ah long ditemui mati dengan pelbagai kesan kecederaan di bilik air sebuah pusat karaoke di Jalan PJS 5/27 dekat Taman Medan malam tadi.
Menurut Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mangsa yang dikenali sebagai Phua Wei Loon, 25, dari Banting dipercayai dibunuh oleh pemilik pusat karaoke terbabit yang dipercayai turut menghilangkan diri. - Utusan

Busy la pulak..

hehe...selama 3 bulan cik mai berpoya2 ngan blog dan fesbuk..kerana menjaga kaunter receptionist,...hehe..skrg nie empunya tempat sudah kembali ...kawan cik mai nie cuti bersalin 3 bulan....kami gilir2 jaga kaunter nie...sharing is caring...skang nie da duk dalam memang xsempat la nak berblog...ada je keja nak wat...huhu....so nampak nya akan bersawang le kot blog cik mai ini...kat umah kdg2 je sempat tgk..bkn ape si bebe zameer kalo nampak mama bukak laptop atau pc je,...nak tengok lori la,wonderpet la,upin ipin la, n lagu kalau berpacaran....

p/s - alhamdullilah...rezeki arini.....leh g shoping jalan TAR jumaat nie...yeay!!

Friday, August 12, 2011

Tudung Raya

Cik mai nak shopping tudung ray..biler masuk je ke scarfsweethoney....punya la rambang mata...yang penting owner dia sngat cute!!..jom layan ke sini.

p/s - jom shopping sama2...nak beli yang ada bonggol tibe2 teringat kat en BenAshari..hehe...nak tau kenapa..cer baca cer baca SINI...

INDO PEK percuma berakhir 14 Ogos nie..

Cik mai nak amik ke x ye cenel nie...tp da ter addict ngan cite KCB..cmno nak wat nie?....dorang bagi tengok percuma sampai ari ahad nie je..pastu kalau nak tengok sila langgan INDO PEK,..

Cik mai tengah berkire2 nie nak amik ke x?....sebab astro biasala masa bagi siaran percuma suma citer best2..biler kita da langgan..citer yang dorang tayang hampeh suma....mcm MUSTIKA dulu masa promo best je...skang nie..ala kadar je citer dia....hehe...

kalo x amik kang tido malam termimpi2 la citer nie..huhu..


Kalau nak melanggan boleh la KLIK SINI
aik promosi la plak..hehehe...

Imbuhan Tahunan Dan Bayaran Khas Prestasi Tahun 2011


Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8/2011

kat sini ada cara pengiraan dia camne...
Tapi ada juga syarat2nya...bukan semua layak..korang leh cek layak ke x layak menerima...hehe

Thursday, August 11, 2011

Cik Mai Mood Sentap..

Dah 2 ari mood sebegini kerana...CUTI RAYA...huhu...cik mai memang nak amik cuti pada hari Isnin 29hb Ogos dan 1 Sep, jadik dapat la satu minggu kat kampung...pastu da siap plan ngan adik nak gerak ke kampung pada 27 hb tu,..pas sahur terus gerak...namun HARAPAN cik mai hampa...KERNA..cik asben kena KERJA pada hari isnin tue..da la full day..bkn dapat half day...sedeynya cik mai....yang cik mai duk bayangkan nie..ape yang cik mai nak buat ari sabtu,ahad n isnin tue...adoyai...mesti KL da sunyi kan...mesti suma orang cabut pada hari sabtu tue kan...KECEWANYA cik mai...MERAJUK sangat ngan cik asben nie....

Yelah, kita da la lik sehari sebelom nak raya...xdapat nak berbuka n bersahur ngan opah tercinta...huhu..sedih sangat....teringat masa tahun 2009 pon cam tue gak...balik sehari sebelom raya,sampai2 je da nak berbuka je...huhu....tahun lepas lik awal pasal turn en asben cik mai cuti awal sebelum raya..tapi tahun lepas lik kampung dia.....tahun nie turn dia cuti selepas raya...nasib la kampung cik mai dekat je...

Kalau ikutkan hati cik mai nie..nak je balik dulu..tapi xbaik lak meninggalkan dia sorang...kang sape nak mask untuk berbuka dan bersahur untuk dia...xsampai ati la plak...cik mai tengah dalam mood menenangkan diri..menyejukan hati....tengah positif kan diri..xkan pasal balik raya pon mau gaduh kan..huhu...hai la nasib,..nie cik mai baru kawen 2 tahun lebih....kalu bertahun2 lagi cmne la ek?..huhu....

P/S - bagi kawan2 cik mai yang comel..yang lebih makan asam garam...ada sebarang nasihat untuk cik mai x?..mood sangat xbest...buat keja pon asik salah..lain yang difikir lain yang ditulis......da kritikal sangat nie...
.
letak gambo masa nikah...image yang sepadan ngan muka cik mai skng nie...

Wednesday, August 10, 2011

Wordless Wednesday

"#2 GIVEAWAY SIMPLE : SAYA NAK KEYCHAIN COMEY TU"

Cik mai nak join lagik...hehehe...
macam best je kan..sebab simple sangat...semalam da masuk tapi xda rezeki nak menang...
hopefully ari nie ada luck....boleh kan cik mai menang Nasz ?
harap2 pakcik random..pilih no cik mai..hehehe

JOM KAWAN2 JOIN..TUTUP ARI NIE..
KLIK

Tuesday, August 9, 2011

Dahlia Teck Dedah Siapa Sebenarnya Lelaki Di Universal Studios; Bukan Khairul Fahmi!


dahlia teck facebook status

Adoi..Ingatkan Betoll...
Rupernya Torkono la...
hehehe

Credit to Izzudin.com

Promosi Hebat!

Anda Mahu Menang RM 10,000

"#1 GIVEAWAY SIMPLE : NASZ RANDOM CHOICE"



Join sini http://kopicawan.blogspot.com/2011/08/published-with-blogger-droid-v1_08.html

Bonus Raya Kakitangan Awam

Alhamdullilah..syukur sangat...leh la kasik budak2 kat kampung tue duit raya lebih sket....rezeki dorang...cik mai nak kongsikan duit yang dapat nie dan bagi duit raya kat opah and sepupu sepapat yang ramai kat kampung tue....rezeki harus di kongsi bersama......

...Ya Allah, permudahkan la segala urusan hambamu ini.....amin.

Pening Kepala

Apsal ek?...da 9 hari berpuasa..asal masuk je pukul 11 pagi kepala cik mai tintong..pening,sakit.. macam nak muntah pon ada....adoyai...oleh sebab da tebal muka nie asik pow minyak balm kawan kat opis tue..cik mai pon beli la dua benda nie..arrhh..lega cket....kalau x rasa macam nak pecah je pale ku ini...huhuhu....nak kata xcukup makan..cukup je rasanye....terlebey adala....nak kata peknen ermmm..blom time lagi kot...huhu....korang pon pening2 lalat cam cik mai nie tak?....

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Monday, August 8, 2011

aLiMaz Biz, SeWiNg AnD BeAdInG: Baju melayu anak Puan Mai .

Yeay!!!..baju raya bebe zameer mummy da siap....hehe..baju papa pon da siap//tapi baju mama je blom siap...erks....harap2 sempat la siap sebelom raya..kitorang nak sedondon raya nie...hehehe...tima kasih ye kepada aLiMaz Biz, SeWiNg AnD BeAdInG: Baju melayu anak Puan Mai ...

P/s - MOOD hAPPy....

Voted for my favourite contestant – really hoping to win a Suzuki Alto! #FreedomToLookHot

Voted for my favourite contestant – really hoping to win a Suzuki Alto! #FreedomToLookHot

Bonus Kakitangan Kerajaan 2011


Hehe..nie cik mai amik dari internet..kalau btol..alhamdulilah la...rezeki anak2...

Bonus Kakitangan Kerajaan 2011


Delicious Digg Facebook LinkedIn reddit StumbleUpon Twitter Email Print Friendly

Untuk bonus tahun 2011,kemungkinan pihak kerajaan akan memberi bonus sebanyak RM1200 untuk semua Gred.Pembayaran akan dilakukan sebanyak 2 kali iaitu sebelum hari raya dan bulan Disember tahun ini.
Kepada kakitangan kerajaan seluruh negara,di harap bersabar dan menunggu pengumuman rasmi dari Perdana Menteri.
SUMBER: Adalah Rahsia :)

080811....Genap 6 Tahun!!

Hari nie genap 6 tahun cik mai bekerja kat opis cik mai..fuhh...rasa macam kejap je masa berlalu...dari bujang sampai la da ada anak satu..macam2 perubahan yang berlaku sepanjang tempoh nie....harap2 kekal la sampai pencen,malas nak g interview cari keja lain da...hehe.....Kawan2 seperjuangan pon ramai yang bersilih ganti sepanjang bekerja disini..yang satu batch ngan cik mai tinggal la kami berempat...yang lain da berpindah kerja lain yang lebih bagus.....yelah mula2 masuk dulu jawatan kami suma sebagai pekerja sambilan...gaji pon ala kadar je...skang ni alhamdullilah..gaji da naik kerja pon da berstatus tetap..cik mai bersyukur sangat dengan apa yang ada....tapi cik mai teringat pada arwah emak cik mai..masa arwah tau cik mai dapat keja nie..dia beli coklat pastu siap bagi kat kawan2 kat tempat keja dia.....seronok betol arwah...
sedey la plak...oleh itu kawan2 kite kena hargai la emak kita,huhu.......

KETIKA CINTA BERTASBIH



KETIKA CINTA BERTASBIH

Abdullah Khairul Azzam – 28 tahun- pemuda tampan dan cerdas dari sebuah desa di Jawa Tengah. Dari kecil, Azzam sudah terlihat sebagai anak yang sangat baik budi pekertinya. Atas usahanya yang gigih dia berhasil memperoleh bea siswa untuk belajar di Al Azhar Mesir selepas menamatkan Aliyah di desanya.

Baru setahun di Kairo dan menjadi mahasiswa berprestasi peraih predikat Jayyid Jiddan (Lulus dengan Sempurna), ayahnya meninggal dunia. Sebagai anak tertua Azzam mau tidak mau harus bertanggung jawab atas kehidupan keluarganya, dikarenakan adiknya masih kecil-kecil. Sementara itu, dia sendiri harus menyelesaikan studinya di Negara orang. Akhirnya dia mulai membagi waktu untuk belajar dan mencari nafkah. Ia mulai membuat tempe dan bakso yang ia pasarkan di lingkungan KBRI dia Kairo. Berkat keahlian dan keuletannya dalam memasak, Azzam menjadi populer dan dekat dengan kalangan staf KBRI di Cairo. Tapi hal itu berimbas pada kuliah Azzam, sudah 9 tahun berlalu, ia belum juga menyelesaikan kuliahnya.

Seringnya Azzam mendapatkan job di KBRI Cairo mempertemukan ia dengan Puteri Duta Besar, Eliana Pramesthi Alam. Eliana adalah lulusan EHESS Perancis yang melanjutkan S-2 nya di American University in Cairo. Selain cerdas, Eliana juga terkenal di kalangan mahasiswa karena kecantikannya. Ia bahkan pernah diminta main di salah satu film produksi Hollywood, juga untuk Film layar lebar dan Sinetron di Jakarta. Segudang prestasi dan juga kecantikan Eliana membuat Azzam menaruh hati pada Eliana. Tetapi Azzam urung menjalin hubungan lebih dekat dengan Eliana, karena selain sifat dan kehidupannya yang sedikit bertolak belakang dengan Azzam, juga karena nasihat dari Pak Ali, supir KBRI yang sangat dekat dengan keluarga Eliana.

Apa yang dikatakan Pak Ali cukup terngiang-ngiang di benaknya, bahwa ada seorang gadis yang lebih cocok untuk Azzam. Azzam disarankan untuk buru-buru mengkhitbah (melamar) seorang mahasiswa cantik yang tak kalah cerdasnya dengan Eliana. Dia bernama Anna Althafunnisa, S-1 dari Kuliyyatul Banaat di Alexandria dan sedang mengambil S-2 di Kuliyyatul Banaat Al Azhar – Cairo, yang juga menguasai bahasa Inggris, Arab dan Mandarin. menurut Pak Ali, kelebihan Anna dari Eliana adalah bahwa Anna memakai jilbab dan sholehah, bapaknya seorang Kiai Pesantren bernama Kiai Luthfi Hakim.

Ada keinginan Khaerul Azzam untuk menghkhitbah Anna walaupun ia belum pernah bertemu atau melihat Anna. Karena tidak punya biaya untuk pulang ke Indonesia, Pak Ali menyarankan supaya melamar lewat pamannya yang ada di Cairo, yaitu Ustadz Mujab, dimana Azzam sudah sangat mengenal ustadz itu. Dengan niat penuh dia pun datang ke ustadz Mujab untuk mengkhitbah Anna Althafunnisa. Tapi ternyata lamaran itu ditolak atas dasar status. Karena S-1 Azzam yang tidak juga selesai, dan lebih dikenal karena jualan tempe dan baso. Selain itu, Anna telah dikhitbah lebih dulu oleh seorang pria yang alih-alih adalah Furqon, sahabat Azzam yang juga mahasiswa dari keluarga kaya yang juga cerdas dimana dalam waktu dekat akan menyelesaikan S-2 nya. Azzam bisa menerima alasan itu, meskipun hatinya cukup perih.

Tetapi kemudian Furqon mendapat musibah yang sangat menghancurkan harapan-harapan hidupnya. Hal tersebut membuatnya menghadapi dilemma antara ia harus tetap menikahi Anna yang telah dikhitbahnya, tetapi itu juga sekaligus akan dapat menghancurkan hidup Anna.

Sementara itu Ayyatul Husna, adik Azzam yang sering mengirim berita dari kampung, membawa kabar yang cukup meringankan hati Azzam. Agar Azzam tidak perlu lagi mengirim uang ke kampung dan lebih berkonsentrasi menyelesaikan kuliahnya. Karena selain Husna telah lulus kuliah di UNS, ia juga sudah bekerja sebagai Psikolog. Keahlian Husna dalam menulis sudah membuahkan hasil. Penghasilan Husna cukup dapat membiayai kebutuhan adiknya yang mengambil program D-3, serta adik bontotnya yang bernama Sarah yang masih mondok di Pesantren.

Azzam yang sudah sangat rindu dengan keluarganya memutuskan untuk serius dalam belajar, hingga akhirnya berhasil lulus. Azzam pun menepati janjinya ke keluarganya untuk kembali ke kampong dan segera mencari jodoh di sana, memenuhi amanat ibunya. Walaupun sebenarnya masih terbersit sedikit harapan untuk tetap mendapatkan hati Anna.

Apakah mungkin Azzam akan berjodoh dengan Anna? Ataukah Eliana yang sebenarnya juga masih penasaran dengan Azzam? Ataukah Azzam berhasil menemukan tambatan hatinya di Indonesia?..





p/S - cik mai mmg tgh layan giler citer KCB nie...minat sgt citer yang islamik cmni...dialog pon bagus..kadang sampai terikut...pelakon pon cantik2 belaka.....

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Utusan Malaysia Online - Berita Utama

Saturday, August 6, 2011

"Mega Giveaway by Yana & Cik Putih"

Nak Join x..Klik saje banner di atas...hehehe..Banyak Tau adiah yang mereka berdua tawarkan...nie kat bawah senarai sponsor dowang...wow...hebatkan...jom join.....http://kopicawan.blogspot.com/2011/07/mega-giveaway-by-yana-cik-putih.html

senarai sponsor :
  1. Scarf Sweethoney
  2. Wirda Azurainie.  
  3. Droplet House
  4. Lens Mania
  5. Ayu-Raudhah Shawlstore
  6. Nora Nabella
  7. Applepinkbow
  8. Syafeika Edora
  9. pixel mania
  10. Wan Hazel 
  11. Momo Chan Collection 
  12. NHL Colloection
  13. Kei Seinchi
  14. Sya Razali 
  15. Aimi Craft 
  16. Habibi Hamid
  17. Shawl Az 
  18. Imann Abdul
  19. Aan Boutique
  20. KZ Nabihah Boutique
  21. Ciktiqz Adamaya
  22. Tri Fa
  23. Kittyshawls                                                                                                                                                                           

GA EXPRESS BY I'M BLUEWENDY

 
Yeay!!!..cik mai nak masuk  lagi GA...tibe2 ari nie rasa macam nak masuk banyak2 GA...harap2 dapat menang la salah satunya..hehehe....
Kalau nak Join klik SINI klik kat banner tu pon bole..hehe

Jom ramai2...mana tau ada rezeki menang...

nak tag 

GA | Happy Birthday Ayesha Ramlee.

Nak join jom klik banner di atas...jom ramai2 kita masuk GA nie....
Cik Ayesha nie suh teka pukul baper dia lahir..cik mai rasa kul 10.04 AM...
Cik mai nak Wish Hepi BuFDAY To aYesha......semoga panjang umo n murah rezeki selalu.....
nak tag ALIN
Jom Join Klik SINI http://kopicawan.blogspot.com/2011/07/ga-happy-birthday-ayesha-ramlee.html

Najlaa 'Aqilah's Giveaway!

Cik mai nak join GA cik Najlaa kita nie...hari nie last day..jom kita join GA ni..Klik kat banner di bawah....

Hadiah dia plak...jeng..jeng..jeng...
Menarik bukan..ape tgu lagi jom join..tutup ari nie....Sempat lagi.. kena tag dua org...cik mai nak tag
ALIN
COMEI

kLIK SINI http://kopicawan.blogspot.com/2011/07/najlaa-aqilahs-giveaway.html

Kejujuran Itu Penting

Cik mai nak mengulas la sikit pasal hal nie..bukan ape,semakin lama makin terselah kesalahan dan semakin kantoi je orang yang  terlibat tue...mula2 cik mai percaya la maybe dia ada alasan yang kukuh dan beliau telah memberi 10 alasan yang kukuh la kononnya baik la ..korang pon mesti da baca kan..hari nie dia telah super kantoi lagi..cian kepada ex dia...cik mai yang selama nie mengikuti blog beliau..merasa amat sedey dgn ape yang berlaku..tapi itulah, semua telah tertulis kan..cuma cik mai nak pesan kejujuran itu amat penting dalam perhubungan...sekiranya da curang susah nak dapat kepercayaan  kembali....sempena bulan Ramadhan nie cik mai mendoakan yang terbaik buat mereka..buanglah yang keruh ambil yang jernih...semoga dipermudahkan...amin...

Promosi Sat!

Cik mai nak wat promosi cket ye kawan2...sape yang ada anak kecik?..sila angkat tangan...ada satu blog nie yang ada baju comey2 untuk anak2 kita...jom kite terjah blog beliau...DAFINA SHOPPE..ada banyak baju yang comey2...nak2 baju girl..aiish geram betol tengok..tapi bebe cik mai boy lew plak...Jom la kite ke DAFINA SHOPPE..macam2 ada....Beliau juga ada jual baju kurung budak perempuan...murah je kawan2...termurah di pasaran...cer tengok cer tengok SINI...ha..macam mana memang berbaloi baloi kan?..model pon cute sangat....


P/S - support perniagaan kawan2....

Friday, August 5, 2011

Ketika Cinta Bertasbih special Ramadhan

citer ni best...patut tonton kat cenel bintang.....
sinopsis dia begini..
Pesantren Daarul Quràn yang terletak di desa Wangen, Polanharjo, Klaten adalah pesantren terbesar di Jawa Tengah bagian selatan. Pesantren itu diasuh oleh ulama kharismatik yaitu Kyai Luthfi Hakim.
Suatu waktu Kyai Luthfi Hakim harus menunaikan nadzarnya, tinggal di samping Masjidil Haram setengah tahun lamanya. Maka amanah mengasuh pesantren jatuh ke pundak menantu dan putrinya yaitu Azzam dan Anna Althafunnisa. Di sinilah cerita sinetron spesial ini dimulai.
Di awal mengasuh pesantren, Azzam dan Anna menghadapi masalah tidak dari luar dan dari orang lain, justru dari diri mereka berdua sendiri. Sudah tujuh bulan menikah, Anna belum juga mendapat tanda-tanda akan memiliki anak. Hasil pemeriksaan medis memvonis Anna mengidap Endometriosis, suatu penyakit yang dikenal menjadi salah satu penyebab kemandulan. Anna menjadi sangat cemas kalau Azzam menikah lagi, karena dia sangat kecil kemungkinannya bisa memberikan keturunan untuk Azzam. Anna yang biasanya panjang berpikir menjadi sangat sensitif.
Dalam suasana seperti itu pesantren dititipi seorang remaja putri pecandu narkoba bernama Aprilia, putrid sepasang konglomerat. Aprilia diterima setelah Azzam dan Anna mengadakan musyawarat dengan pengurus pesantren, walaupun awalnya Azzam enggan untuk menerimanya.
Keberadaan Aprilia benar-benar membuat kekacauan di pesantren. Kelakuannya yang tidak mengenal sopan-santun sangat mengganggu ketenangan pesantren. Bahkan rumah tangga Azzam dan Anna nyaris terancam pecah karena ulah Aprilia.
Anna yang sensitif langsung dibakar cemburu. Anna semakin merasa tidak bisa memaafkan Azzam ketika Aprilia menjelaskan kalau dirinya memang diperdaya oleh Azzam, karena Azzam ingin mendapatkan anak dari Aprilia akibat dari penyakit yang diderita Anna. Anna kehilangan kepercayaan kepada Azzam, karena penyakit tersebut adalah rahasianya dengan Azzam.
Keadaan semakin kritis ketika Eliana dan pamannya datang meminta Azzam mencarikan tempat yang cocok untuk syuting video klip. Azzam membantu Eliana mencarikan tempat dengan membawa Eliana ke salah sisi terindah dari pinggir Waduk Cengklik, Colomadu, Solo. Itu adalah tempat yang sangat romantis yang sepi, yang biasa menjadi tempat beristirahat Azzam dan Anna. Anna semakin dibakar rasa cemburu. Bahkan Anna sempat menganggap bahwa Azzam lebih buruk dari Furqan suami terdahulunya.
Keadaan pesantren semakin diuji ketika salah seorang santri dicabut dari pesantren, sehingga hal itu menciptakan sejarah buruk bagi Pesantren Daarul Quràn. Karena sejak pesantren di dirikan sampai saat itu belum pernah ada wali santri yang menarik anaknya karena tidak sepakat dengan kebijakan pesantren apalagi tidak percaya kepada pesantren.
Berbagai peristiwa datang silih berganti mewarnai kehidupan di Pesantren Daarul Qur’an. Bagaimanakah Azzam dan Anna menyelesaikan masalah internal mereka, apalagi setelah kehadiran Aprilia, Eliana, dan Qanita?.. Bagaimana juga Azzam menjaga adik-adik perempuannya dan menjaga bisnisnya?.. Dan Akankah Azzam dan Anna berhasil menjaga keutuhan dan kewibawaan pesantren Daarul Quràn sebagai pusat ilmu dan pusat penyejuk jiwa masyarakat?.. Ataukah sebaliknya di tangan Azzam pesantren justru menjadi pusat masalah bagi masyarakat?..
Saksikan jawabannya di sinetron Ketika Cinta Bertasbih Spesial Ramadhan. Sebuah sinetron spesial yang ceritanya digarap sebagai kelanjutan dari filmnya yang fenomenal dan telah sukses disaksikan jutaan penonton di Asia Tenggara.
Sebuah sinetron yang penuh konflik internal yang mencerdaskan insya Allah, untuk membangun jiwa Indonesia dengan keteladanan dan cinta!

Nak Masuk Contest Tapi xCukup Syarat La...

Cik mai nak masuk Contest Baby Cute With Baju Melayu/Kurung tapi x cukup syarat lew pulak...Zameer xda la pulak pakai baju melayu lengkap..huhu..tahun lepas raya kat kelantan cuaca panas sangat jadi zameer pakai baju melayu jap jela..pastu bukak dia terus tido ( mau x panas, umah mertua cik mai dekat ngan pantai..tapi malam sejuk je..siap bole dengar desiran ombak lagi)..tengok la cmne jadi zameer nie..masa raya tahun lepas xsilap cik mai dia baru 9 bulan..xdapat kaki lagi masa nie..

pastu petang raya bila nak berjalan cik mai da tukarkan baju kemeja kat zameer...memang raya tahun lepas xbanyak amik gambo lew...skang jom tgk gambo zameer g jalan plak...


hehe..
xpe tarikh tutup lambat lagi kan..cik mai tunggu baju melayu zameer siap dulu la..kalau dapat siap awal nanti cik mai join contest NIE...cik mai tempah baju melayu zameer kat ALIMAZ..korang g la tengok..hehe..maap ye tempahan raya telah pon ditutup......

itu je..cik mai nak sebarkan kat korang kalau ada anak ke anak sedara ke..leh join tapi kena berumur 1- 3 tahun tau.... jom ke Blog Mama Rayyan!

menu Berbuka

Apa ek nak masak untuk berbuka?..salunya cik mai akan mengepow resepi dari Mat Gebu...resepi dia simple dan senang.(cik mai salu amik yang senang2 je)..blog Mat Gebu nie pon best...kalau tgk makanan yang beliau publish rasa macam nak keluar je air liur...macam lazat sangat..nyum nyum......arinie cik mai rasa macam nak try wat nie .....
Sirap bandung koktaill..sedapnya.......korang nak tau resepi nya buleh la ke SINI
P1300299


SEKIAN....

KETIKA CINTA BERTASBIH


pix_middle

Cik mai memang minat giler citer nie...melihatkan ustaz Azzam and ustazah anna nie...xsabar nak tahu ape akan jadi seterusnya...jom kita tengok sama2..kat cenel bintang 141.....skang nie cik mai tertanya samada ustaz azzam akan kawin ke ngan Qonita?..dorang macam ada something....cian kat ustazah anna..dia kan ada penyakit xboleh nak mengandung....ustazah Qonita yang bertudung biru..memang cun...haissh...xsabo nak tengok ending cite nie....

FINAL DESTINATION 5

Final Destination 5
Release Date: 25 August 2011
Language: English
Subtitle: Info Not Available
Genre: Horror
Running Time:
Director: Steven Quale
Cast: Nicholas D'Agosto, Emma Bell, Miles Fisher, P.J. Byrne, David Koechner

Synopsis: In "Final Destination 5," Death is just as omnipresent as ever, and is unleashed after one man's premonition saves a group of coworkers from a terrifying suspension bridge collapse. But this group of unsuspecting souls was never supposed to survive, and, in a terrifying race against time, the ill-fated group frantically tries to discover a way to escape Death's sinister agenda.

(Source: Warner Bros. Pictures)

Thursday, August 4, 2011

"GIVEAWAY : cenderamata CAMERON HIGHLAND dari Normala Ali"


Hari nie cik mai nak masuk contest lagik..hehehe..jom la join skali cik mai nie kawan2..kot2 ada rejeki kita leh menang kot...

Cik Normala kita nie suh citer pengalaman g cameron highland katanyer....cik mai banyak kali jugak naik ke sana..maklum la sepupu ada keja di sana..kitorg salu je pow dia....dia keja kat bahagian dapur so salu la kitorg dapat makan free haha....tapi yang the latest cik mai pegi bulan februari aritue...sepupu cik mai kawen kat hotel sana..jgn tanya hotel ape pasal mmg cik mai xhengat punya...lalala....

kitorang dapat la satu apartment homestay..best sgt..ada makcik, ada opah ada sepupu cik mai...masak ramai2...beli je barang kat pasa Brinchang tue..pastu masak la....memang superb la makan ramai2..sejuk nya usah citer la..memang tido berselimut...pagi tue rasa macam xnak mandi jer..sejuk giler air dia..memang kena mandi air panas...cik mai kan berdarah B memang xtahan sejuk punya olang....sepupu cik mai tue kawen ari ahad..so dapat la bermalam satu malam..

tapi sebenarnya cik mai xplan pon nak tido  kat cameron highland masa sepupu cik mai kawen tue..ingat nak balik hari je..cik mai naik cameron pagi sabtu tue, ingat petang nak balik kl..last2 setelah dihasut oleh makcik ku akhirnya cik mai sekeluarga tertido la disana. (dengan sehelai sepinggang nye..da kena  beli baju tshirt i love cameron yg berharga 10 hengget tue..sluar lagi n etc..).baju nak pakai kenduri nasib ada baju makcik cik mai..pow je dia..nasib satu saiz...hehe..lagi satu yang selamba katak je cik mai nie PONTENG KLAS...
padahal ari ahad tue cik mai ada klas lagi kat uitm shah alam tue..siap ada test..tapi selamba je la..(amik test ari lain, n kena sound ngan lecterur..padan muka)..sepupu kawen punya pasal sanggup ku redahi itu semua..cewah!
sekian..terpanjang lew plak...

http://kopicawan.blogspot.com/2011/07/giveaway-cenderamata-cameron-highland.html

gambo weeding sepupu cik mai..xclear pasal guna hp je..
 ~cik mai yang berbaju ijau sebelah tue zameer n encik asben cik mai~

Mari tengok disini...boleh sopin' baju anak2 kita...


PAMPER YOUR LITTLE ONES TODAY WITH THE MOST COMFORTABLE BABYWEAR

Soft as a baby’s skin. Smooth as a baby’s bottom. Everything pure and good is related with babies. That is why we think only the most comfortable clothes should be worn by babies. At Trudy & Teddy, we create each piece lovingly, because we want your little ones to go into the world knowing they look simply delectable.

Trudy & Teddy expresses a mother’s love for her baby. Just like how a mother takes care of her baby carefully from the magical day of birth, every piece is cut and finished beautifully with special attention paid to details. Trudy & Teddy clothes are styled with a European finish for the little ones aged up to four years old. Visit our Facebook page, http://www.facebook.com/home.php#!/pages/Trudy-Teddy/108879074770 to catch a glimpse of how we celebrate this magical bond between mother and child.

10 Punca Jin Tinggal serumah


1.Tapak rumah ada punca air mata air 

Iaitu tapak rumah itu adalah tempat kediaman semulajadi jin ada punca mata air...
kerana punca mata air adalah tempat kediaman semulajadi jin...
dan ia boleh dikenali dengan airnya yang sentiasa mengalir, walaupun di musim kemarau...

Kalau dibuat kediaman maka jin dari tanah akan memasuki dan tinggal dalam rumah dan tambahan pula
 jika dibina kediaman biasanya ada jin yang cedera atau terbunuh tanpa sengaja maka pasti akan 
ada unsur-unsur balas dendam...

kalau anda nak buat juga kediaman, maka minta bantuan orang yang pakar...
kalau mata airnya kering, bererti jin dikawasan itu sudah berpindah...

Dan kalau tak kering bererti penempatan itu masih ada, jangan sekali-kali dibina rumah...

Itu satu dari sebab utama kenapa banyak bangunan seperti sekolah, kawasan perumahan, bandar-bandar
 dan sebagainya yang 'berhantu'...
kerana ia di bina di kawasan penempatan jin...

Ia bukannya tak boleh kerana di atas muka bumi ini, kita adalah khalifah, tapi harus kena caranya
 juga jin adalah makhluk Allah swt seperti kita juga...

Kalau punca mata air itu ada masa keringnya, maka ia tidak ada penempatan jin dan tak ada masalah 
kalau anda mahu mendirikan kediaman...

2. Tapak rumah ada kubur 


Biasanya kubur lama tapi kesannya sama saja dengan kubur baru,Kerana jin suka berkumpul di kawasan kubur,
 atau di kubur atau di mana tempatnya adajasad manusia yang di buang ( mungkin kerana dibunuh atau kemalangan )
Maka kalau kawasan kubur itu nak dibina bangunan maka 
tulang belulang dalam kubur ituhendaklah dipindahkan terlebih dahulu..Ia adalah sama seperti
 ada manusia di kubur dalam sesebuah rumah walau apapun sebabnya..
.Maka tempat itu akan jadi 'berhantu', sehinggalah jasad atau tulang-tulang dipindahkan...
3. Tapak rumah bekas tempat pembuangan jin

Iaitu tempat pembuangan jin samada kerana 'buang ilmu', 'buang penyakit gangguan' atau sebagainya...

Contohnya, mungkin sesuatu tempat itu merupakan kawasan hutan yang menjadi tempat pembuangan jin...
kemudian ia diratakan dan dijadikan kawasan perumahan...
maka jin itu akan berpindah ke mana saja bangunan atau rumah yang dipilihnya...

4. Dalam rumah ada tangkal sihir

Iaitu,
dalam rumah ada disimpan tangkal sihir, dan ia boleh jadi dipasang ketika rumah itu baru dibina 
dengan tujuan menjadi 'pagar rumah'...

Tangkal ini mungkin sesuatu benda yang ditanam, atau mungkin boleh jadi jin ditempatkan pada
 salah satu tiang rumah, atau digantung dan sebagainya...

Atau, tangkal yang baru dipasang dalam rumah setelah sekian lama ia didirikan, walau apa pun tujuannya...

kemudian salah satu lagi iaitu tangkal yang digantung atau dibawa pada badan salah seorang atau lebih, 
yang tinggal dalam rumah berkenaan...

Semua jin yang menjaga sesuatu tangkal biasanya tak akan tinggal lama dalam tangkal malah 
lebih banyak sebenarnya yang tak tinggal dalam tangkal...

Ia akan berkeliaran dalam rumah dan tak mustahil akan mememilih sesiapa saja antara penghuninya 
menjadi tuan, malah menjadi 'rumah'nya...

Maka rumah itu akan mula 'berhantu'...
5. Saka yang beranak pinak dalam badan manusia

Iaitu,kalau jin yang tinggal dalam badan itu ada jantan dan betina, biasanya ia akan membiak dan 
tinggal di merata bahagian badan terutamanya bahagian perut dan dada...Kemudian boleh jadi ada 
antaranya yang keluar dari badan pada masa-masa tertentu...Maka jin-jin yang keluar itu akan 
menjadi 'hantu' yang berkeliaran dalam rumah...
6. Rumah yang banyak maksiat didalamnya

Seperti selalu dipasang muzik-muzik yang tak halalorang tak sembahyang atau ada gambar-gambar juga patung-patung makhluk bernyawapercampuran bebas, dan sebagainya yang dibenci Malaikat Rahmat...Kerana rumah tak dimasuki Malaikat Rahmat, pasti akan menjadi tempat persinggahan atau tempat tinggal jin kafir yang selalu menjadi 'dalang' kepada rumah-rumah 'berhantu'...(patung-patung manusia atau binatang yang menjadi barang permainan kanak-kanak, maka ia tak mengapa tapi dengan dua syarat, iaitu hendaklah dibuat permainan dan jangan sekali-kali disimpan di tempat tinggi, hinggakan seolah-olah ia benda yang mulia...).Kemudian rumah-rumah yang menjadi tempat berjudi, dan minum arak, kerana kedua-duanya adalah kegemaran syaitan, dan turut ikut serta di dalamnya...
7. Rumah yang dibina di tengah-tengah laluan jin

Kerap kali secara tradisinya ada laluan yang menjadi tempat laluan jin sejak lama dahulu...Samada memang itu laluannya, atau bagi jin yang datang dari tempat-tempat lain dan di panggil ke satu-satu tempat oleh manusia yang bersahabat dengan mereka...Maka jin akan terus menggunakan laluan itu sebagai laluannya pada masa-masa tertentu...Apabila rumah atau bangunan dibina di tengah laluan itu nescaya jin akan masuk singgah dan biasanya akan buat gangguan didalamnyaMaka jadilah ia rumah 'berhantu'...kemudian samada ia hanya singgah atau kalau dirasanya sesuai, jin akan turut tinggal di dalamnya...Dan pada kes lain, tak semestinya rumah itu dibina di tengah laluan, malah ada rumah yang cuma berhampiran dengan laluannya menjadi tempat persinggahan dan gangguanterutamanya jika rumah berkenaan ada jin di dalamnya, samada kerana saka, sihir atau sebagainya...
8. Rumah yang disihir

Jin dikirim melalui angin atau diletak atau ditanam benda sihir, samada di hadapan, di dalam atau di bawah rumah...

Biasanya jin sihir bukan saja akan mengganggu orang yang menjadi sasaran, malah akan tinggal dalam rumah..

kemudian, ketika itu siapa saja orang dalam rumah akan terdedah dengan serangan dan sasaran gangguan jin,
terutama kanak-kanak, juga orang yang sedang sakit atau lemah semangat..
9. Mengamalkan ilmu sihir

Tak kira apa pun tujuannya, sihir yang 'menjadi' atau berbisa itu adalah kerana  penglibatan jin di dalamnya...Biasanya,kalau seseorang itu belajar sihir atau diturunkan ilmu sihir,maka pulangnya ke rumah, dengan membawa jin baru,mungkin seekor dua, mungkin berduyun-duyun,mana-mana saja pun boleh jadi.Maka jadilah jin itu kawannya di masa jaga dan di masa tidur,iaitu jin itu akan tinggal dalam rumah manusia yang 'mengambilnya'...Seburuk-buruk pilihan adalah anda membela jin, kemudian jin itu akan terus menurun pada anak cucu keturunan anda sehingga ratusan, malah mungkin ribuan tahun..dan mereka menanggung padahnya dari sebab pilihan anda seorang...
10. Jin liar ikut pulang

Iaitu, biasa terjadi seseorang manusia itu pergi ke mana-mana,samada siang apalagi di waktu malam tanpa pendinding atau persediaan...maka ia dilihat mana-mana jin liar yang kemudiannya dengan sesuatu sebab,jin itu ikut pulang ke rumah...Tanpa halangan, tanpa tentangan, maka jin itu boleh tinggal terus bersama manusia di dalam rumah-rumah mereka...