Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2011

Zameer nape wat mama risau!!!

Hari nie topik agak serius..hehe...suma nie gara2 Zameer la....Cik mai mmg la susah hati yang teramat sangat nie...leh kurus macam nie.....Zameer da berusia setahun 6 bulan...dia macam kanak2 yang lain jugak..sudah mula bercakap, mengira pon da sampai no 6 skang...aktif main....ceria dan xbuleh duk diam...rumah Cik mai da macam kapal karam kalau dia ada kt umah....sangat2 la aktif dan manja....TAPI...jika di luar rumah dia jadi lain....dia automatik jadi malu..bila orang pandang je dia ..dia akan menangis, dia juga xmahu berkawan...Cik mai jadik geram la....rasa macam nak lepuk je dia..tapi kesian...mula2 Cik mai gunakan pendekatan secara positif..cakap baik2 ngan dia...tapi macam xjalan jer....alahai anak mama nie nape la jadik macam nie...mama xmau la Zameer xmau kawan ngan orang....pastu Zameer jugak kelihatan sopan hehe...adakah gara2 nama dia?...maksud nama Zameer adalah anak kecil yang cantik.....

Langkah Penjimatan Yang Pertama

Cik Mai terasa sedeh je...tapi kena berjimat mulai skrg.....tapi xpe..rela ku korbankan demi untuk Impian ku ini..huhuu...Nampaknya Cik Mai terpaksa meng cut kan beberapa chenel astro dirumah ini...bayar2 bulanan mmg mahal...tu yang kena cut kos....skg nie bayar Rm 133.25...en ZB suh reducekan..huhu...terpaksa la Cik mai membuat keputusan ......akhirnya...tinggalkan yang basic dan mustika je....Bye2 chenel Sport, Movie,Cartoon, Nat Geo n Variety......huhuhu....klu xda xda baru terasa kot...klu ada pon chenel nie...xpenah tgk lak tue.....

akil hayy interlud 1 zouq.wmv

ni adalah lagu semasa berlaku penyingkiran di dalam imam muda....sayu je

Subhanallah - By Kamal Uddin

<p><br><br><br><br>lagu</p>

Result exam kuar esok la....

Result Peksa UITM....* Final Examination Results for Semester 2 2010/2011 (Degree/Master/PhD) will be sent through email to all students on 17th June 2011. The Final Examination Result can also be accessed beginning 9.00 am, 17th June 2011.
Alamak berdebarnye rasa..tp tawakal jela...harap2 lulusla.....

Imam Muda 2

Suka tengok rancangan nie..miggu nie rasanya pasal pengurusan jenazah...Imam Muda 2...jom la kita tgk ...dia ari jumaat pukul 9 mlm...menarik..anak mama biler besar nanti leh masuk imam muda ye..salu ckp mcm tue kt zameer...heheheni gambo mursyid.... ni gambo mudir ustaz dzulkarnain...zameer mmg minat tgk ustaz nie mengaji....ha...mlm nie ada bacaan yassin...merdu sungguh la suara ustaz dzulkarnain nie....

WEB site yang bagus untuk mengajar anak kita la...

0jom masuk sini STARFALL...
Cik mai da lama mencari website sebegini..
bukan aper,..cik mai nak ajar bebe Zameer membaca, mengira...harap2 dia mahu la belajar sama2 ngan mama dia nie...walaupon kita nie ibu yang berkerja..tp bab pendidikan anak amat penting...macam cik mai mlm2 adalah masa berkualiti bersama bebe Zameer...so cik mai akan mengajar dia baca..mula cik mai belikan buku A BC..mmg xjalan...dia xmau ikut pon..kita yang frust.....pastu cik mai ada terbaca dalam blog..pengajaran menggunakan kaedah fonetik...
A I U, BA BI BU, CA CI CU...macam tula...Alhamdullilah..bebe Zameer mau ikut yang ini...mmg setiap kali nak main , mandi ataupon sebelum tido cik mai akan ajar dan cakap ngan dia...dan dia boleh ikut la setakat nie..yang peberet dia plak...BA BI BU...cik mai risau takut orang igt dia mencarut..padahal tidak...kawan2 blogger yang lagi boleh la mencuba....budak2 mmg senang sgt nak ikut...bebe Zameer walaupon baru berusia setahun 6 bln..banyak perkataan yang dia da boleh sebu…

Korang tau x aper itu Bruxism?

Dolu2 cik mai pon xtau pasal nie...sehinggalah pada tahun 2008..huhuhu...pada satu hari cik mai dan rakan2 telah pegi berjumpa dengan dentist a.ka. doktor gigi.....doktor thelah memeriksa gigi ku ini dan menyatakan bahawa ku menghidap bruxism....OMG...apekah itu?...cik mai memula riso gak la...tp rupanya tidak lah bahaya...doktor suh buat alat untuk mengelakkan gigi menjadi semakin teruk...tp sampai skg nie cik mai xwat2 pon..hehe..mahal sgt....xmampu la doktor..nnt saya kaya saya g wat ye.....


MEH TENGOK CKET APER ITU BRUXISM?

Bruxism: Signs and SymptomsWhat is Bruxism?
If you find yourself waking up with sore jaw muscles or a headache, you may be suffering from bruxism — the grinding and clenching of teeth. Bruxism can cause teeth to become painful or loose, and sometimes parts of the teeth are literally ground away. Eventually, bruxism can destroy the surrounding bone and gum tissue. It can also lead to problems involving the jaw joint, such as temporomandibular joint syndrome (TMJ).

I Need to Blog Myself Contest (Memang berbaloi baloi)...

Cik Mai nak join le contest nie...best wooo..dapat RM 300 lagi...kalau x dapat RM 300 tu dapat yang saguhati pon xpew la...RM 100 gak..macam2 cik mai leh beli tue....wow!!!..jom kite intai cket ape ada dalam blog Madam Safra Shukryni ....Jom terjah!!!!!Beliau adalah superwoman dan mummy kepada superbaby a.ka. Lais al-fateh...



Cik mai nak bagitau la kt korang suma kan...kalau la cik mai yang menang...hehehe..berangan jap  nak beli oven cam gini ha..almaklum la kwn2...skg nie kan da nak dekat raya(posa pon lom lagi da pikir nak raya...)...cik mai berazam(konon2 la) nak buat biskut raya sendiri je tahun nie..jimat kan....lagi pon taun lepas sakit ati..order punya order last2  nak raya biskut nye TIADA dalam perkhidmatan...ada ke patut...tula yang buat cik mai nak buat sendiri je biskut tahun nie...lalalala...korang bagi can la cket..bagi cik mai  menang ye..hehehe...nnt cik mai bagi la cket biskut kat korang.....

Promosi Sat...Meh Makan Jamu...

Lama Betol nak masuk belajar balik...

Cuti sem kali nie...terasa lama la...selalunya cuti sem kejap je...tp skg nie UITM da tukar bulan kemasukan mereka...dulu bln 7 da stat ada klas...skg nie mula bln 9 la pulak...huhu...cik mai mau abis cepat nampaknya akhir tahun depan baru abes study cik mai ini...lalalala....tula..bila da tua2 baru terhegeh nak belajar..dulu muda2 malas nak belajar...tp tula ada pro n kontra nye bler kita belaja secara EPJJ...kesian gak tgk anak bler mama sibuk wat keja skola..bler dia kaco jer..mama mula jadik singa....terkedek2 la dia lari kat papa dia..tp kejap je..pastu datang balik....bukan aper dia suka main pen..conteng kertas mama, amik highliter mama yg kaler pink conteng tangan dia la...abis pencil case mama dia selongkar..padahal dia pon ada satu mama beli lagi la macam2 colorful pen ada...huhu...cik mai nie bler subjek calculation mula la jadi cam gini ha...haha...dugaan mmg banyak..tp kita just go with the flow...kena pandai bahagi masa kije , umah tangga n kelas...nasib la sebulan skali…

Rawatan Perubatan

Kat sini cik mai nak kongsi tips yang baru cik mai tahu..marilah kita sama2 amalkan...

Angin
Jangan minum air selepas makan nasi
Melemahkan tubuh

Kahak (Berkaitan paru2)
Guna air tebu.
Yang paling baik gunakan tebu hitam dan berdaun hitam.

Sakit gigi @ gusi
amik daun inai, kunyah2....gusi akan kecut.
atau rebus daun inai dan kumam airnya.

Cepat penat
ada kaitan dengan penyakit lelah atau jantung
saluran pernafasan sempit
Cara, amik 1 sudu minyak zaitun..lancarkan saluran pernafasan

Tumit kaki pecah
amik asam gelugur campur garam tawas dan kacau dalam air suam kemudian rendam kaki. Kemudian amik kain bersih lap dan balut. Insyaallah akan cantum balik kaki yang pecah tadi.


Hati Bengkak
banyak makan ubat
perut akan jadi keras
release hati denagan cara guna bawang merah diblend dan campur madu kemudian diminum airnya.

Marilah kita amalkan ye kwn2....

"Just A Simple Giveaway By Areef"

Ilmu Pengasih

Hari ni cik mai nak kongsikan mengenai ceramah agama yang ustaz bagitau kat cik mai....topiknya adalah mengenai ilmu pengasih..kita amalkan surah al-baqarah,kemudian jadikan ia amalan selepas sembahyang. Lepas tu selepas sembahyang kita amalkan baca zikir Subhanallah Alhamdulillah Laa Ilaaha Illallah Allaahu Akbar..tiupkan ke telapak tangan dan usapkan ke bahagian muka dan kesuluruh badan..jika diamalkan insyaalah orang akan mudah menyukai kita..macam bile tengok muka kita orang suka je..hehehe...biarpon kita xlawa n xensem..


Amalan Harian
Jangan tido selepas pagi
Jangan tido selepas asar
Jangan tidur sekiranya tubuh terkena pancaran matahari
Nak tido basuh tangan , kaki dan muka..begitu juga seeloknya diamalkan apabila bangun tido..


Bagi yang belum bertemu jodoh
Ustaz ada bagi doa.tp cik mai xsempat salin..hehehe...doa lebih kurang begini..
Ya Allah sekiranya jodohku berada dimuka bumi ini, dekatkan dan pertemukan aku dengan dirinya


selain itu ustaz ada jugak cakap pasal gangguan jin yang men…

cirit birit

Cirit‐birit
Pengenalan
Apakah itu cirit-birit?
Cirit-birit adalah masalah sistem pencernaan yang disebabkan oleh :
• jangkitan kuman seperti virus,bakteria dan parasit
• alahan makanan
• ubat-ubatan
• pengawet makanan
• pemakanan kimia
Organisma yang boleh menyebabkan cirit-birit berlaku ialah melalui pemakanan makanan
dan air yang tercemar. Di anggarkan terdapat 4000 juta kes cirit-birit yang berlaku di seluruh
dunia pada tahun 1996 yang menyebabkan 2.5 juta kematian.
Tanda-tanda
Bagaimana saya mengetahui yang saya mengalami cirit-birit?
Cirit-birit di definasikan sebagai najis yang lembut atau berair yang lebih kerap dan banyak
daripada biasa. Ia akan diikuti dengan tanda-tanda lain seperti :
• Sakit dan kekejangan perut
• Loya dan muntah
• Keletihan
• Demam
Komplikasi
Adakah cirit-birit berbahaya?
Cirit-birit yang teruk mengakibatkan dehidrasi (kekeringan akibat kehilangan air) dan
sekiranya mengandungi darah ia dikenali sebagai disenteri. Jika tidak di rawat, ia boleh
menyebabkan …

Kenapa aku suka kopi?..ape yang ada dalam kopi...jom kite terjah.....

KopiDaripada Wikipedia, ensiklopedia bebas. Kopi
Secawan kopiJenisMinuman panas atau sejukPengeluarVariasiNegara asalYemenDiperkenalkanApprox. 800 ADWarnaBrownKopi adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih panggang, biasanya dipanggil biji kopi, bagi tumbuhan kopi. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripada minuman paling disukai itu di seluruh dunia.[1] Kopi adalah pertama diminum dalam abad kesembilan, apabila ia telah ditemui di tanah tinggiEtiopia.[2] Dari situ, ia merebak ke Mesir dan Yemen, dan pada abad ke-15, telah sampai Armenia, Farsi, Turki, dan di utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi ke Itali, dan seluruh Eropah, dan ke Amerika.[3]