TABUNG ZJ

Thursday, June 30, 2011

Zameer nape wat mama risau!!!

Hari nie topik agak serius..hehe...suma nie gara2 Zameer la....Cik mai mmg la susah hati yang teramat sangat nie...leh kurus macam nie.....Zameer da berusia setahun 6 bulan...dia macam kanak2 yang lain jugak..sudah mula bercakap, mengira pon da sampai no 6 skang...aktif main....ceria dan xbuleh duk diam...rumah Cik mai da macam kapal karam kalau dia ada kt umah....sangat2 la aktif dan manja....TAPI...jika di luar rumah dia jadi lain....dia automatik jadi malu..bila orang pandang je dia ..dia akan menangis, dia juga xmahu berkawan...Cik mai jadik geram la....rasa macam nak lepuk je dia..tapi kesian...mula2 Cik mai gunakan pendekatan secara positif..cakap baik2 ngan dia...tapi macam xjalan jer....alahai anak mama nie nape la jadik macam nie...mama xmau la Zameer xmau kawan ngan orang....pastu Zameer jugak kelihatan sopan hehe...adakah gara2 nama dia?...maksud nama Zameer adalah anak kecil yang cantik.....

Tuesday, June 28, 2011

Langkah Penjimatan Yang Pertama

Cik Mai terasa sedeh je...tapi kena berjimat mulai skrg.....tapi xpe..rela ku korbankan demi untuk Impian ku ini..huhuu...Nampaknya Cik Mai terpaksa meng cut kan beberapa chenel astro dirumah ini...bayar2 bulanan mmg mahal...tu yang kena cut kos....skg nie bayar Rm 133.25...en ZB suh reducekan..huhu...terpaksa la Cik mai membuat keputusan ......akhirnya...tinggalkan yang basic dan mustika je....Bye2 chenel Sport, Movie,Cartoon, Nat Geo n Variety......huhuhu....klu xda xda baru terasa kot...klu ada pon chenel nie...xpenah tgk lak tue.....

Friday, June 17, 2011

akil hayy interlud 1 zouq.wmv


ni adalah lagu semasa berlaku penyingkiran di dalam imam muda....sayu je

Subhanallah - By Kamal Uddin

Thursday, June 16, 2011

Result exam kuar esok la....

Result Peksa UITM....* Final Examination Results for Semester 2 2010/2011 (Degree/Master/PhD) will be sent through email to all students on 17th June 2011. The Final Examination Result can also be accessed beginning 9.00 am, 17th June 2011.
Alamak berdebarnye rasa..tp tawakal jela...harap2 lulusla.....

Imam Muda 2

Suka tengok rancangan nie..miggu nie rasanya pasal pengurusan jenazah...Imam Muda 2...jom la kita tgk ...dia ari jumaat pukul 9 mlm...menarik..anak mama biler besar nanti leh masuk imam muda ye..salu ckp mcm tue kt zameer...hehehe
ni gambo mursyid....
ni gambo mudir
ustaz dzulkarnain...zameer mmg minat tgk ustaz nie mengaji....ha...mlm nie ada bacaan yassin...merdu sungguh la suara ustaz dzulkarnain nie....

myMetro | Formula Usop ‘kecohkan’ Hot FM

myMetro | Formula Usop ‘kecohkan’ Hot FM

Wednesday, June 15, 2011

WEB site yang bagus untuk mengajar anak kita la...

0jom masuk sini STARFALL...
Cik mai da lama mencari website sebegini..
bukan aper,..cik mai nak ajar bebe Zameer membaca, mengira...harap2 dia mahu la belajar sama2 ngan mama dia nie...walaupon kita nie ibu yang berkerja..tp bab pendidikan anak amat penting...macam cik mai mlm2 adalah masa berkualiti bersama bebe Zameer...so cik mai akan mengajar dia baca..mula cik mai belikan buku A BC..mmg xjalan...dia xmau ikut pon..kita yang frust.....pastu cik mai ada terbaca dalam blog..pengajaran menggunakan kaedah fonetik...
A I U, BA BI BU, CA CI CU...macam tula...Alhamdullilah..bebe Zameer mau ikut yang ini...mmg setiap kali nak main , mandi ataupon sebelum tido cik mai akan ajar dan cakap ngan dia...dan dia boleh ikut la setakat nie..yang peberet dia plak...BA BI BU...cik mai risau takut orang igt dia mencarut..padahal tidak...kawan2 blogger yang lagi boleh la mencuba....budak2 mmg senang sgt nak ikut...bebe Zameer walaupon baru berusia setahun 6 bln..banyak perkataan yang dia da boleh sebut dengan jelas...tue yang buat mama dia semakin berkobar2 mencari sumber2 pelajaran untuk dia....

Korang tau x aper itu Bruxism?

Dolu2 cik mai pon xtau pasal nie...sehinggalah pada tahun 2008..huhuhu...pada satu hari cik mai dan rakan2 telah pegi berjumpa dengan dentist a.ka. doktor gigi.....doktor thelah memeriksa gigi ku ini dan menyatakan bahawa ku menghidap bruxism....OMG...apekah itu?...cik mai memula riso gak la...tp rupanya tidak lah bahaya...doktor suh buat alat untuk mengelakkan gigi menjadi semakin teruk...tp sampai skg nie cik mai xwat2 pon..hehe..mahal sgt....xmampu la doktor..nnt saya kaya saya g wat ye.....


MEH TENGOK CKET APER ITU BRUXISM?

Bruxism: Signs and Symptoms

What is Bruxism?
If you find yourself waking up with sore jaw muscles or a headache, you may be suffering from bruxism — the grinding and clenching of teeth. Bruxism can cause teeth to become painful or loose, and sometimes parts of the teeth are literally ground away. Eventually, bruxism can destroy the surrounding bone and gum tissue. It can also lead to problems involving the jaw joint, such as temporomandibular joint syndrome (TMJ).
How do I Know if I Have Bruxism?
For many people, bruxism is an unconscious habit. They may not even realize they're doing it until someone comments that they make a horrible grinding sound while sleeping. For others, a routine dental checkup is when they discover their teeth are worn or their tooth enamel is fractured.

Other potential signs of bruxism include aching in the face, head and neck. Your dentist can make an accurate diagnosis and determine if the source of facial pain is a result from bruxism.
How is Bruxism Treated?
The appropriate treatment for you will depend on what is causing the problem. By asking careful questions and thoroughly examining your teeth, your dentist can help you determine the potential source of your bruxism. Based on the amount of tooth damage and its likely cause, your dentist may suggest:
  • Wearing an appliance while sleeping — custom-made by your dentist to fit your teeth, the appliance slips over the upper teeth and protects them from grinding against the lower teeth. While an appliance is a good way to manage bruxism, it is not a cure.
  • Finding ways to relax — Because everyday stress seems to be a major cause of bruxism, anything that reduces stress can help-listening to music, reading a book, taking a walk or a bath. It may help to seek counseling to learn effective ways for handling stressful situations. Also, applying a warm, wet washcloth to the side of your face can help relax muscles sore from clenching.
  • Reducing the "high spots" of one or more teeth to even your bite — An abnormal bite, one in which teeth do not fit well together, may also be corrected with newfillingscrowns or orthodontics.


An appliance worn while sleeping will protect your teeth, but is not a cure.

ATAUPUN BACA INI

Tabiat Mengancing dan Mengetam / Mengetap 
Gigi (Bruxism) 
Latar belakang 
Mengancing dan mengetam/ mengetap gigi (bruxism) adalah pergerakan mengetap, 
menggesel atau/dan mengisar antara gigi-gigi di rahang atas dan di rahang bawah secara tidak 
disedari atau disengajakan. Ianya boleh terjadi semasa tidur ataupun jaga. 
Apakah penyebab tabiat mengancing dan mengetam/ 
mengetap gigi? 
Tabiat ini mungkin disebabkan oleh:  
• Stres atau tekanan perasaan.  
• Perubahan gigitan yang mungkin berlaku akibat trauma atau rawatan gigi.  
• Tidak diketahui punca  
  
Apakah tanda-tanda dan akibat tabiat ini? 
Antara tanda-tanda dan akibatnya adalah : 
• Permukaan gigi haus  
• Sakit kepala  
• Sakit di bahagian sendi rahang  
• Gigi terasa ngilu atau sakit  
• Sendi rahang berbunyi semasa membuka dan menutup mulut.  
• Kesakitan/ luka di bahagian sudut mulut.  
  
Apakah yang anda boleh lakukan? 
• Tingkatkan kemahiran menangani stres  
• Dapatkan nasihat doktor pergigian. Anda mungkin perlu:  
o Tampalan semula  
o Occlusal splint 

I Need to Blog Myself Contest (Memang berbaloi baloi)...



Cik Mai nak join le contest nie...best wooo..dapat RM 300 lagi...kalau x dapat RM 300 tu dapat yang saguhati pon xpew la...RM 100 gak..macam2 cik mai leh beli tue....wow!!!..jom kite intai cket ape ada dalam blog Madam Safra Shukry ni ..I Am SuperWoman..Jom terjah!!!!!Beliau adalah superwoman dan mummy kepada superbaby a.ka. Lais al-fateh...My SuperBaby




Cik mai nak bagitau la kt korang suma kan...kalau la cik mai yang menang...hehehe..berangan jap 
nak beli oven cam gini ha..almaklum la kwn2...skg nie kan da nak dekat raya(posa pon lom lagi da pikir nak raya...)...cik mai berazam(konon2 la) nak buat biskut raya sendiri je tahun nie..jimat kan....lagi pon taun lepas sakit ati..order punya order last2  nak raya biskut nye TIADA dalam perkhidmatan...ada ke patut...tula yang buat cik mai nak buat sendiri je biskut tahun nie...lalalala...korang bagi can la cket..bagi cik mai  menang ye..hehehe...nnt cik mai bagi la cket biskut kat korang.....
sedap x kawan2...hehehe..
Selain itu cik mai nak ajak la kwn2 join contest nie..bak kata orang..
SHARING IS CARING...
sambil nak masuk contest nie cik mai pon masuk la blog beliau paling cik mai tertarik pasal pampers..mmg terbaik..cik mai xpenah lagi baca pasal pampers dalam blog2 yang cik mai singgah setakat nie la..hehehe...cer cer share...cershare....
kalau korang nak tahu lebih lanjut masuk la blog beliau SAFRA.....

Monday, June 13, 2011

Lama Betol nak masuk belajar balik...

Cuti sem kali nie...terasa lama la...selalunya cuti sem kejap je...tp skg nie UITM da tukar bulan kemasukan mereka...dulu bln 7 da stat ada klas...skg nie mula bln 9 la pulak...huhu...cik mai mau abis cepat nampaknya akhir tahun depan baru abes study cik mai ini...lalalala....tula..bila da tua2 baru terhegeh nak belajar..dulu muda2 malas nak belajar...tp tula ada pro n kontra nye bler kita belaja secara EPJJ...kesian gak tgk anak bler mama sibuk wat keja skola..bler dia kaco jer..mama mula jadik singa....terkedek2 la dia lari kat papa dia..tp kejap je..pastu datang balik....bukan aper dia suka main pen..conteng kertas mama, amik highliter mama yg kaler pink conteng tangan dia la...abis pencil case mama dia selongkar..padahal dia pon ada satu mama beli lagi la macam2 colorful pen ada...huhu...cik mai nie bler subjek calculation mula la jadi cam gini ha...haha...dugaan mmg banyak..tp kita just go with the flow...kena pandai bahagi masa kije , umah tangga n kelas...nasib la sebulan skali je....yang beshnya bler studi nie..ramai kwn..hehe...tibe2 jadik macam muda n bujang lak...hehe...so kengkawan yang sama kes mcm cik mai sila la kongsi2 citer anda yer..

@ Mandi wajib yg betul

@ Mandi wajib yg betul

Friday, June 10, 2011

Rawatan Perubatan

Kat sini cik mai nak kongsi tips yang baru cik mai tahu..marilah kita sama2 amalkan...

Angin
Jangan minum air selepas makan nasi
Melemahkan tubuh

Kahak (Berkaitan paru2)
Guna air tebu.
Yang paling baik gunakan tebu hitam dan berdaun hitam.

Sakit gigi @ gusi
amik daun inai, kunyah2....gusi akan kecut.
atau rebus daun inai dan kumam airnya.

Cepat penat
ada kaitan dengan penyakit lelah atau jantung
saluran pernafasan sempit
Cara, amik 1 sudu minyak zaitun..lancarkan saluran pernafasan

Tumit kaki pecah
amik asam gelugur campur garam tawas dan kacau dalam air suam kemudian rendam kaki. Kemudian amik kain bersih lap dan balut. Insyaallah akan cantum balik kaki yang pecah tadi.


Hati Bengkak
banyak makan ubat
perut akan jadi keras
release hati denagan cara guna bawang merah diblend dan campur madu kemudian diminum airnya.

Marilah kita amalkan ye kwn2....

Thursday, June 9, 2011

"Just A Simple Giveaway By Areef"

Ilmu Pengasih

Hari ni cik mai nak kongsikan mengenai ceramah agama yang ustaz bagitau kat cik mai....topiknya adalah mengenai ilmu pengasih..kita amalkan surah al-baqarah,kemudian jadikan ia amalan selepas sembahyang. Lepas tu selepas sembahyang kita amalkan baca zikir Subhanallah Alhamdulillah Laa Ilaaha Illallah Allaahu Akbar..tiupkan ke telapak tangan dan usapkan ke bahagian muka dan kesuluruh badan..jika diamalkan insyaalah orang akan mudah menyukai kita..macam bile tengok muka kita orang suka je..hehehe...biarpon kita xlawa n xensem..


Amalan Harian
Jangan tido selepas pagi
Jangan tido selepas asar
Jangan tidur sekiranya tubuh terkena pancaran matahari
Nak tido basuh tangan , kaki dan muka..begitu juga seeloknya diamalkan apabila bangun tido..


Bagi yang belum bertemu jodoh
Ustaz ada bagi doa.tp cik mai xsempat salin..hehehe...doa lebih kurang begini..
Ya Allah sekiranya jodohku berada dimuka bumi ini, dekatkan dan pertemukan aku dengan dirinya


selain itu ustaz ada jugak cakap pasal gangguan jin yang menghalang dalam hal2 jodoh nie....
Pelalau - Jin yang menghalang
tugas jin ini ialah bagi orang tidak suka ataupon jin itu sendiri yang suka pada seseorang gadis atau teruna....so jin ini xbagi la orang lain suka...
Tanda2 - Melalui mimipi, gerak rasa
Cara merawat : Jumpa peramal perubatan Islam (Pendingding)


itu aje perkongsiaan cik mai untuk kali ini...nanti cik mai hapdet lagi oke...

Friday, June 3, 2011

cirit birit

Cirit‐birit
Pengenalan
Apakah itu cirit-birit?
Cirit-birit adalah masalah sistem pencernaan yang disebabkan oleh :
• jangkitan kuman seperti virus,bakteria dan parasit
• alahan makanan
• ubat-ubatan
• pengawet makanan
• pemakanan kimia
Organisma yang boleh menyebabkan cirit-birit berlaku ialah melalui pemakanan makanan
dan air yang tercemar. Di anggarkan terdapat 4000 juta kes cirit-birit yang berlaku di seluruh
dunia pada tahun 1996 yang menyebabkan 2.5 juta kematian.
Tanda-tanda
Bagaimana saya mengetahui yang saya mengalami cirit-birit?
Cirit-birit di definasikan sebagai najis yang lembut atau berair yang lebih kerap dan banyak
daripada biasa. Ia akan diikuti dengan tanda-tanda lain seperti :
• Sakit dan kekejangan perut
• Loya dan muntah
• Keletihan
• Demam
Komplikasi
Adakah cirit-birit berbahaya?
Cirit-birit yang teruk mengakibatkan dehidrasi (kekeringan akibat kehilangan air) dan
sekiranya mengandungi darah ia dikenali sebagai disenteri. Jika tidak di rawat, ia boleh
menyebabkan kematian.
Rawatan
Apakah yang harus saya lakukan sekiranya saya mengalami cirit-birit?
Kebanyakan kes cirit-birit akan pulih dengan sendirinya tanpa rawatan. Untuk mencegah
dehidrasi dan mengurangkan tanda-tanda cirit-birit, lakukan seperti berikut :
• Minum banyak air.
• Tambahkan makanan separa pejal dan kurang serat dengan beransuransur
• Elakkan produk tenusu, makanan berlemak, tinggi serat dan bahan makanan yang
mempunyai bahan pengawet yang tinggi.
• Elakkan kafein dan alkohol.
Jika cirit-birit berterusan sekurang-kurangnya seminggu atau jika anda mengalami dehidrasi
atau najis yang mengandungi darah, sila berjumpa doktor.
Tanda-tanda dehidrasi adalah :
• Haus yang berlebihan
• Mulut dan kulit kering
• Kurang atau tiada air kencing
• Keletihan yang teruk
• Pitam
• Kulit menjadi gelap
Cirit-birit dikalangan kanak-kanak lebih mudah mengalami dehidrasi. Sila berjumpa doktor
jika cirit-birit berterusan lebih dari 12 hingga 24 jam atau bayi anda mengalami :
• Lampin kering dalam masa 3 jam atau lebih
• Demam panas
• Najis mengandungi darah atau berwarna hitam
• Mulut kering atau menangis tanpa air mata
• Kerap tidur, tidak aktif, mudah meradang
• Perut, mata atau pipi yang cengkung
• Kulit yang tidak tegang / kembali ke asal sekiranya di cubit.
Jika doktor mengesahkan cirit-birit disebabkan ubatan / pemakanan, anda perlu hentikannya.
Doktor akan memberikan antibiotik jika cirit-birit disebabkan parasit atau bakteria. Tetapi ia
tidak berkesan dalam jangkitan virus .
Pencegahan
Apakah yang boleh saya lakukan untuk mencegah cirit-birit?
Berikut adalah cara-cara mencegah jangkitan cirit-birit:
• Cuci tangan sebelum makan
• Makan makanan semasa masih panas, yang disediakan dan dimasak dengan betul.
• Elakkan daripada makan buah-buahan, sayur-sayuran yang belum dibasuh dan
elakkan dari makan makanan tenusu atau daging mentah. Basuh sayuran dengan
bersih atau makan buah-buahan yang telah di kupas .
• Elakkan makan makanan yang anda alah dan ubatan yang menyebabkan ciritbirit.
• Minum air dari bekalan air bersih, di botolkan atau air yang telah dimasak. Elakkan
minum minuman keras dan berkafein kerana cirit-birit boleh bertambah teruk.
• Pastikan anak anda berada dirumah semasa mengalami jangkitan cirit-birit
Kumpulan sokongan
Hubungi klinik kesihatan yang berdekatan untuk mendapatkan maklumat lanjut. Untuk dan
layari laman web : http://www.who.int/topics/diarrhoea/en/
Semakan Akhir : 28 April 2008

Wednesday, June 1, 2011

Kenapa aku suka kopi?..ape yang ada dalam kopi...jom kite terjah.....

Kopi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kopi
A small cup of coffee.JPG
Secawan kopi
JenisMinuman panas atau sejuk
PengeluarVariasi
Negara asalYemen
DiperkenalkanApprox. 800 AD
WarnaBrown
Kopi adalah minuman yang dicampurkan dengan air panas yang disedia daripada benih panggang, biasanya dipanggil biji kopi, bagi tumbuhan kopi. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan perangsang pada manusia. Hari ini, kopi adalah satu daripada minuman paling disukai itu di seluruh dunia.[1]
Kopi adalah pertama diminum dalam abad kesembilan, apabila ia telah ditemui di tanah tinggiEtiopia.[2] Dari situ, ia merebak ke Mesir dan Yemen, dan pada abad ke-15, telah sampai Armenia, Farsi, Turki, dan di utara Afrika. Dari dunia Islam, penyebaran kopi ke Itali, dan seluruh Eropah, dan ke Amerika.[3]


[sunting]
Penanaman

Buah kopi

Bunga kopi
Terdapat dua spesies utama pokok KopiCoffea arabica merupakan kopi tradisional, dan dianggap lebih baik. Coffea canephora (robusta)mempunyai kandungan Kafeinayang lebih tinggi dan boleh ditanam dikawasan yang tidak sesuai untukarabica, mendorong kepada penggunaannya sebagai gantian murah bagi arabica dalam kebanyakan hasil kopi perdagangan. Berbanding Arabica,Robusta cenderung mempunyai rasa pahit dan lebih berasid.Robusta bermutu tinggi digunakan sebagai bahan dalam sesetengah campuran espresso untuk menambah lebih rasa pada kos yang lebih rendah. Di Italikebanyakan espresso menggunakan Robusta digoreng garing (dark roasted ).

[sunting]
Kesan ekologi

Kopi merupakan bahan komoditi kedua yang luas diperdagangkan[1]. Kopi Arabica secara tradisi dinamakan sempena pelabuhan ia dieksport, dua yang tertua adalahMocha, dari Yemen, dan Jawa, dariIndonesia. Perdagangan kopi moden lebih khusus mengenai tempat asal, melabelkan kopi menurut negara, region, dan kadangkala sehinggakan ladang pengeluar. Malah peminat (aficionados) kopi membezakan kopi yang dilelong menurut nombor penghantaran.
Negara pengeksport kopi terbesar buat seketika adalah Brazil, tetapi pada tahun kebelakangan apabila permintaan kopi meningkat, pasaran biji kopi telah dibanjiri dengan sejumlah besar biji kopi robusta yang lebih kuas rasanya daripada negara seperti Vietnam [2], yang lebih digemari oleh pelanggan perdagangan besar (pengeluar kopi segera, dll.) disebabkan kos yang lebih murah.
Salah satu variati robusta yang mahal dan luar biasa adalah Kopi LuwakIndonesia. Biji kopi ini dikutip dari najis (Common Palm Civet), yang proses penghadamannya memberikan rasa berlainan.

[sunting]
Pemprosesan

[sunting]
Panggang

Rencana utama: Pemprosesan kopi dan Pemanggangan kopi

Kacang kopi yang telah dipanggang
Proses pengorengan adalah penting bagi menghasilkan secawan kopi yang berperisa. Apabila digoreng, biji kopi hijau mengembang menjadi sehing sekali ganda saiz asal, bertukar warna dan kepadatan. Apabila biji kopi menyerap haba, warna bertukar menjadi kuning dan kemudian perang "kayu manis" lembut. Semasa pengorengan minyak kelihatan pada permukaan biji kopi. Biji kopi bertukar menjadi sehingga semakin gelap sehingga pemanasan dihentikan.
Jika dipanaskan sedikit sahaja, biji kopi akan mengekalkan "rasa asal" - rasa yang terhasil pada biji kopi dari keadaan tanah dan cuaca dilokasi ia ditanam. Biji kopi dari kawasan terkemuka sepertiJawa dan Kenya biasanya dipanaskan sedikit sahaja agar ciri-ciri asal kekal dalam rasa. Kaedah pengorengan tempatan bagi bandarIpoh di Malaysia membabitkan penambahan mentega semasa proses pengorengan, menghasilkan variasi yang dikenali sebagai kopi "putih" Ipoh.
Apabila biji kopi semakin kehitaman menjadi perang gelap, perisa asal biji kopi ditenggelami oleh perisa proses penggorengan itu sendiri. Pada penggorengan garing, "perisa goreng" begitu kuat sehinggakan sukar menentukan asal biji kopi yang digunakan dalam proses tersebut. Biji kopi yang digoreng dijual menurut kadar pengorengan, dari "Gorengan Kayu Manis Ringan (Light Cinnamon Roast)" kepada "Gorengan Vienna (Vienna Roast)" kepada "Gorengan Perancis (French Roast)" dan selanjutnya. Garis pemisah kadar gorengan iaitu tahap "amat garing" dan "hangus" menjadi perdebatan. Tidak seperti yang disangkakan, gorengan garing dan kopi yang lebih kuat rasanya tidak mempunyai lebih (caffeine) berbanding gorengan ringan. Pembekal kopi kebangsaan utama menyesuaikan keluaran mereka untuk memenuhi cita rasa kawasan tertentu dalam negara; sebagai contoh, setin serbuk kopi yang dibeli di Tenggara atau Timur Laut Amerika Syarikat akan mengandungi gorengan lebih garing berbanding pembungkusan yang serupa yang terdapat di tengah Amerika Syarikat.
Pada abad ke 19, kopi biasanya dibeli dalam bentuk biji kopi dan digoreng dalam kuali goreng. Pengorengan bentuk ini memerlukan kemahiran untuk dilakukan dengan baik, dan ditinggalkan apabila serbuk kopi siap digoreng kedap vakum berjaya dihasilkan. Malangnya, disebabkan kopi menghasilkan CO2 selama beberapa hari selepas digoreng, ia perlu dibiarkan lemau sebelum boleh dikedap vakum. Disebabkan ini dua teknologi telah digunakan kini: Illy telah menggunakan tin tekanan dan kebanyakan bungkusan biji kopi digoreng disimpan dalam bungkusan dengan injap bebas tekanan. Masa kini, pengorengan dirumah menjadi popular kembali.
Pengoreng drum berkomputer tersedia yang memudahkan pengorengan di rumah, dan sesetengah orang hanya menggoreng biji kopi menggunakan oven atau pembuat bertih jagung (popcorn). Setelah digoreng, kopi kehilangan rasa dengan cepat, walaupun dengan disimpan dalam bekas kedap oksigenuntuk melambatkan proses pengoksidaan. Walaupun sesetengah cenderung menunggu sehingga 24 jam selepas menggoreng untuk menghasilkan cawan pertama, kesemua mereka bersetuju bahawa ia kehilangan perisa dan kepahitannya selepas seminggu digoreng, walaupun di bawah keadaan yang sempurna.

[sunting]
Penyediaan

Rencana utama: Penyediaan kopi

Espresso brewing, with dark reddish-brown crema
Biji-biji kopi mesti dikisar dan dibru bagi mencipta suatu minuman. Mengisar biji-biji kopi dipanggang adalah dilakukan pada roastery, di sebuah kedai runcit, atau di rumah. Mereka adalah paling biasanya dikisar di roastery dan dibungkus dan dijual kepada pengguna, walaupun "whole bean" kopi boleh dikisar di rumah. Biji-biji kopi mungkin dikisar dalam beberapa cara. Satu pengisar bergerigis menggunakan unsur-unsur berputar untuk ricih biji; pengisar elektrik memukul biji-biji dengan mata pisau tumpul bergerak pada kelajuan tinggi; dan mortar dan alu menghancur biji-biji itu.

[sunting]
Aspek sosial

Amerika Syarikat adalah pasaran terbesar kopi, diikutiJermanFinland mengambil kopi terbanyak per kapita. Kopi begitu popular di Amerika, Timur Tengah, dan Eropah sehinggakan terdapat banyak restoran khas menyediakan kopi; ini dikenali sebagai "kedai kopi" atau "cafés". Kebanyakan café turut menghidangkan tehsandwichpastries, dan makanan ringan lain. Some cafés are miniature shacks that specialize in coffee to go for hurried travelers. Sesetengah pengembara membawa air kopi mereka di dalam bekas air panas (bocong), yang mempu mengekalkan kepanasan selama beberapa jam.
Dalam beberapa negara, terutamanya di Eropah Utara, parti kopi merupakan hiburan yang popular. Selain kopi, hos akan menyediakan kek dan pastri.
Ciri-ciri perangsang kopi dan fakta bahawa kopi tidak memberi kesan besar kepada fungsi berfikir tinggi menyebabkan kopi dikaitkan dengan kerja kolar putih. Tabiat sosial membabitkan kopi termasuk kopi waktu pagi dan waktu rehat (coffee break).
Pada masa kini, kafe turut menawarkan sambungan Internet tanpa wayar (Wi-Fi) untuk menarik pelanggan. Ini telah menggalakkan pelanggan, terutama golongan pekerja untuk berehat minum kopi dan makan sesuatu dan pada masa yang sama boleh membaca email mereka dan melayariWorld_Wide_Web melalui meja mereka.

[sunting]
Kesihatan dan farmakologi

Rencana utama: Kopi dan kesihatan
Kajian saintifik telah memeriksa hubungan antara penggunaan kopi dan satu pameran keadaan perubatan. Penemuan adalah bertentangan sebagai mana kopi sama ada mempunyai sebarang faedah kesihatan khusus, dan keputusan adalah serupa bertentangan mengenai kesan-kesan negatif bagi pengambilan kopi.[4]

Keseluruhan kesan lebih biasa kafein,[5]komponen aktif utama dalam kopi
Penggunaan kopi telah menunjukkan untuk mempunyai minimum atau tiada kesan, positif atau negatif, pada pembangunan kanser;[6] bagaimanapun, penyelidik terlibat dalam 22 tahun kajian yang sedang dijalankan oleh Sekolah Kesihatan Awam Harvard menyatakan yang "imbangan keseluruhan risiko-risiko dan faedah-faedah [penggunaan kopi] adalah pada sebelah faedah-faedah."[6]pelbagai Kajian lain pernah menunjukkan pengurangan-pengurangan ketara dalam risiko-risiko bagi penyakit Alzheimerpenyakit Parkinsonpenyakit jantung,diabetes melitus jenis 2sirosis hati,[7] dan gout.

[sunting]